| "Het meest noordelijke gedeelte lijkt een 'parkeerdreef' geworden," zei Green Connections eerder.

In februari wordt het fiets- en wandelpad in de middenberm van de Poincarélaan opnieuw afgescheiden. Zo zullen wandelaars en fietsers niet langer gehinderd worden door geparkeerde auto’s. Dat meldt het kabinet van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen).

Het was het buurtcomité Green Connections dat het probleem aan de kaak stelde. Auto's hebben de 'Volksdreef' opnieuw overgenomen. Die dreef -een door betonblokken afgeschermd pad- werd door voormalig minister voor Mobiliteit Pascal Smet (one.brussels-SP.A) geinstalleerd als een aangename en vooral veilige ruimte voor fietsers, wandelaars en kinderen.

Maar de betonblokken en bloembakken die de auto's tegenhielden, werden tijdens de laatste Zuidfoor verwijderd en nooit teruggeplaatst. Het kabinet van Elke Van den Brandt (Groen), de opvolgster van Smet, betreurt dat de blokken zijn verdwenen en liet nu weten de tijdelijke invulling van de zone nieuw leven in te blazen. Dat gebeurt in afwachting van een definitieve heraanleg.

Skatepark of speeltuin

De blokken komen terug maar meer gaat er niet gebeuren voor het einde van de Zuidfoor. In het najaar stelt Van den Brandt een ontwerper aan om de definitieve heraanleg verder uit te werken. Daarbij zullen omwonenden en burgercomités steeds worden uitgenodigd. De ideëen uit een eerder participatief traject zullen worden meegenomen, verzekert Pieterjan Desmet, woordvoerder van Van den Brandt.

Het participatieve traject duurt totdat de site definitief is ingevuld, en is niet alleen bedoeld om ideeën te genereren, maar ook om ideeën te testen en evalueren. "Een skatepark zou deel uit kunnen maken van de tijdelijke invulling," geeft Desmet een voorbeeld. "En dan zou bijvoorbeeld kunnen blijken dat we toch moeten kiezen voor een speeltuin omdat er meer kleine kinderen zijn."

Hoe de definitieve invulling van de Poincarélaan eruit zal zien, is dus voorlopig nog niet bekend. Een openbare aanbesteding was ook nog niet uitgeschreven, maar dat zal deze legislatuur wel gebeuren. "We willen een duurzame oplossing die aansluit bij de noden van de buurt," zegt Desmet. Van den Brandt bekijkt ook met de Stad Brussel in hoeverre de voetafdruk van de Zuidfoor voor een deel kan worden ingeperkt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Brussel-Stad, Mobiliteit, Stedenbouw, Volksdreef, Pascal Smet, Elke Van den Brandt, green connections

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni