Volledig elektrisch rijden kost de MIVB een half miljard extra

© MIVB
| De eerste volledige elektrische standaardbus van de MIVB.

Eén miljard euro. Zoveel kost het om tegen 2030 alle MIVB-bussen elektrisch te maken. Dat is een half miljard euro meer dan wanneer men met diesels en hybrides zou blijven rijden.

Op 11 september stelde de MIVB een nieuwe elektrische bus voor, die nu lijn 13 bedient. Maar de ambitie reikt verder dan één buslijn. De Brusselse regering wil de hele vloot elektrisch maken tegen 2030.

In het Brussels parlement vroeg Paul Delva (CD&V) maandag aan minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wat dat moet kosten. Één miljard euro was het antwoord.

Veel geld dus, maar ook als de MIVB niet elektrisch gaat, moet het oude bussen vervangen. “Dat zou 500 à 600 miljoen euro kosten”, zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van Smet. "De helft dus van wat het kost om helemaal elektrisch te gaan."

Meer bussen nodig

De meerkost van zo’n half miljard euro heeft vooral te maken met de kortere rijtijd van de nieuwe bussen. “Een gewone bus kan ongeveer 14 uur lang rondrijden. Een elektrische bus maar 8 uur, dat zegt toch de voorstudie. De werkelijke rijtijd zijn we nu aan het testen”, aldus Dobbels, die er nog aan toevoegt dat de elektrische bussen iets kleiner zijn.

Door de kortere rijtijd en verminderde capaciteit moet je één gewone bus vervangen door 1,3 elektrische bussen, wil je evenveel reizigers vervoeren. Dat verklaart voor een stuk de extra kosten.

“Maar er zijn ook andere factoren zoals de extra plaats in depots en de laadinfrastructuur”, aldus Dobbels.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?