Voltallige Ukkelse gemeenteraad vraagt studie naar verlenging metrolijn 3

© Google-BRUZZ
| De Heldensquare in Ukkel moet voor de gemeenteraad het eindpunt worden van metrolijn 3 (archiefbeeld)

De Ukkelse gemeenteraad heeft donderdagavond unaniem een motie goedgekeurd die pleit voor een ruimer aanbod aan openbaar vervoer in de gemeente. Ukkel vraagt dat de uitbreiding van metrolijn 3 tot aan de Heldensquare wordt bestudeerd, net als een buslijn vanuit het zuiden van de gemeente naar de ULB, door het Ter Kamerenbos.

De motie kwam er op initiatief van gemeenteraadslid Marc Cools (Ukkel Vooruit), die aanvankelijk enkel pleitte voor de uitbreiding van de metro. Na overleg met de andere partijen werd de motie uitgebreid met andere vormen van openbaar vervoer.

De Ukkelse gemeenteraad vraagt een studie naar de verlenging van metrolijn 3 tot aan de Heldensquare, een druk en chaotisch plein dat vooralsnog niet heraangelegd is. Van een dergelijke studie was al sprake onder de vorige regering, maar ze kwam er nooit. "We specificeren het traject niet, maar het is naar mijn mening logisch als de metro de Albertlaan zou volgen en vervolgens de Brugmannlaan, zodat de metro ook kan halt houden aan het drukke kruispunt Vanderkindere", zegt Cools aan BRUZZ.

Dat het station van Linkebeek, pal op de gewestgrens gelegen, niet in MTB-abonnementen is opgenomen, is een oud zeer. Daardoor beslissen veel Ukkelse omwonenden er geen gebruik van te maken, wat de gemeente juist wil aanmoedigen. Daarnaast vraagt de gemeenteraad een NMBS-station aan het Lycée Français en meer treinen, trams en bussen 's avonds en in het weekend. De motie pleit ook voor een studie naar een nieuwe buslijn die het zuiden van Ukkel zou verbinden met de ULB, en daarvoor het Ter Kamerenbos zou doorkruisen. "Dat traject duurt nu anderhalf uur met het openbaar vervoer", zegt Cools.

Colignonplein

De politieke twist over datzelfde Ter Kamerenbos was de directe aanleiding voor zijn motie, erkent het gemeenteraadslid van Ukkel Vooruit. "Als Ukkelaars vragen dat minstens een deel van dat bos per auto toegankelijk blijft, reageren de burgemeester van Brussel en anderen dat wij enkel de auto willen nemen. Wij willen omliggende straten als de Waterlose Steenweg ontlasten, maar wij staan zeker ook open voor het gebruik van openbaar vervoer. Dat wou ik met deze tekst aantonen."

Cools wijst erop dat de Heldensquare met 2.500 gebruikers elk uur hetzelfde aantal reizigers trekt als het Colignonplein in Schaarbeek, dat over enkele jaren een metrohalte krijgt. Dat is bovendien twee keer zo veel als de geplande nieuwe metrohaltes voorbij het Colignonplein, tot in Evere.

"Het Gewest trekt volgend jaar een miljard euro uit voor het openbaar vervoer. Een verlenging tot aan de Heldensquare zou makkelijk te realiseren zijn, het gaat over een traject van nog geen twee kilometer over brede lanen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?