Vorst buist plannen voor terminus aan Albert

© Arcadis - Assar
| Simulatiebeeld van het vernieuwde station Albert, met onderaan de metro, boven de tramperrons.

Als het aan de gemeente Vorst ligt krijgen de plannen voor het toekomstige metrostation Albert een onvoldoende. Dat ondergronds tramstation moet grondig aangepast worden voor de toekomstige metrolijn 3. Daarbij worden drie tramlijnen in twee geknipt, dramatisch voor de mobiliteit van de inwoners van de gemeente.

In 2028 moet er in Brussel een nieuwe metrolijn rijden: lijn 3 zal Bordet in Evere verbinden met Albert in Vorst, via Schaarbeek en het centrum van Brussel. De tramlijnen 3, 4 en 51 die nu aan Albert onder de grond duiken zullen dat in de toekomst niet meer kunnen en zullen daar eindigen: het wordt een overstapstation.

Tram 7 zou een paar haltes verlengd worden zodat de terminus verhuist van Vanderkindere richting Albert. In een volgende fase zou die lijn boven de grond komen ten westen van het metrostation, en langs het Park van Vorst verder rijden richting Wiels. Zou, want de plannen zijn nog niet concreet.

tramschema tram 3, 4, 51
© carto.metro.free.fr
| De huidige organisatie van station Albert: trams 3, 4 en 51 gaan ondergronds en rijden verder door de premetro. In de toekomst wordt elke kant van het station een eindpunt.

Halve plannen

Daar wringt het schoentje voor de gemeente: er komt dan wel een metro, maar door de ingreep verliezen veel mensen uit Vorst en Ukkel hun directe verbinding met het stadscentrum. Ze moeten overstappen en dat zal hun traject langer maken. De beloofde verlenging van de metro richting het zuiden komt er pas na 2028, en voor de verlenging van tram 7 zijn er ook nog geen definitieve plannen.

"Het plan om station Albert te verbouwen is daardoor niet compleet, de volgorde van de werken klopt niet," zegt schepen van Stedenbouw Jean-Claude Englebert (Ecolo) tegen BRUZZ. Vorst vreest dat Albert te lang een overstapstation zal blijven. "We hebben daarom als schepencollege besloten om een negatief advies te versturen naar het Brussels Gewest." De gemeente laat zo officieel weten dat ze bezwaar heeft tegen de plannen voor premetrohalte Albert.

"Voorlopig weten we niet of die verlenging van tram 7 er ook echt komt," zegt de schepen. "We moeten het doen met beloftes van de MIVB, maar er zijn geen garanties en we weten ook niet wat de impact van die toekomstige werken zal zijn. Als gemeente willen we absoluut zeker zijn dat de tram verder zal rijden richting Wiels."

Wel positief advies

Eerder besloot de overlegcommissie stedenbouw wel een positief advies met een aantal voorwaarden te geven. Het gemeentebestuur was door ziekte niet vertegenwoordigd in die vergadering en formuleerde daarom achteraf een eigen adviestekst. De overlegcommissie benadert het metroproject eerder technisch, maar Vorst bekijkt het meer politiek.

Die adviezen zullen gebruikt worden wanneer de gewestelijke administratie beslist over de bouwvergunning, ze zijn niet bindend.

Eerder formuleerde stadsvereniging ARAU vergelijkbare opmerkingen. Ecolo, de partij van de schepen, is nooit voorstander geweest van nieuwe metrolijnen. De partij stelde begin 2017 nog een plan met trams voor, als alternatief voor de 'metroïsering' van Albert.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?