VUB ziet mogelijkheden in spoortunnel tussen Brussel-Zuid en Schuman

© Dries Van den Brande voor Beliris
Updated: 28-05-2018 - 16:05

De mogelijkheid van een spoortunnel die loopt van Brussel-Zuid naar Schuman, via Brussel-Centraal, verdient een grondig onderzoek. Dat stelt de Vrije Universiteit Brussel (VUB) op basis van de studie 'Rail 4 Brussels', die maandag wordt voorgesteld door Brussels Studies (brusselsstudies.be).

Deze mogelijke uitbreiding van het Brusselse spoornet zou de drukke Noord-Zuidas kunnen verlichten, op een manier die voor iedereen bevredigend is.

VUB-onderzoekers Geert te Boveldt en Cathy Macharis bogen zich over de kwestie en ontwikkelden een nieuwe methodologie, genaamd COMCA (Competence-based Multi Criteria Analysis). "Speciaal voor de problematiek met verschillende actoren, niveaus, die typisch zijn voor de Brusselse context", zo zeggen ze.

De resultaten geven volgens beide onderzoekers "een eerste grove indicatie van de varianten die veelbelovend zijn. "Zo blijken de varianten die niet-parallelle tunnels voorzien aan de bestaande Noord-Zuidverbinding en deze die de lijnen 26 en 28 gebruiken, een dieper onderzoek waard." Lijn 26 is het oostelijk ringspoor, lijn 28 het westelijk ringspoor.

Van Gent naar Europese wijk

De variant 'South East' lijkt de meest veelbelovende: "Deze nieuwe tunnel tussen Brussel-Zuid, Brussel-Centraal en Schuman zou de capaciteit van de Noord-Zuidverbinding niet opdrijven, maar de as wel ontlasten door de nieuwe verbindingen", klinkt het.

Zo zouden de reizigers die vanuit Gent komen rechtstreeks naar de Europese wijk kunnen sporen, zonder een omweg via Brussel-Noord. In dit scenario moet er een tunnel gegraven worden, deels onder de huidige spoortunnel en deels onder de metrotunnel van het station Schuman. Daarnaast zouden drie stations een transformatie moeten ondergaan.

"De resultaten van COMCA moeten met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd worden", zo waarschuwen de onderzoekers zelf. "In een dergelijk ingewikkelde context moet het resultaat van één applicatie niet gezien worden als dé oplossing, maar eerder als het begin van een proces dat voortschrijdt."

Haalbaarheid moet worden onderzocht

Infrabel zegt maandag in een reactie dat het de piste kent en dat die zeker merites heeft. "Wij zijn momenteel ook met de NMBS bezig met een studie die alle pistes voor een goede mobiliteit in Brussel oplijst, op korte, middellange en lange termijn", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Dit is een langetermijnoplossing, tegen 2030, 2040. Of die financieel haalbaar is, moet nog onderzocht worden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook
="Aanrijding
="Onderhoudswerken
="Treinverkeer
="Ochtendspits

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?