Montgomerytunnel in beide richtingen afgesloten

© brusselnieuws.be
24/02/2016

De Montgomerytunnel dient uit veiligheidsoverwegingen in beide richtingen afgesloten te worden, dat meldt Brussel Mobiliteit. Het gaat om een voorzorgsmaatregel op aanbeveling van een extern studiebureau.

De Montgomerytunnel is één van de vijf tunnels die volgens Brussel Mobiliteit zorgvuldig opgevolgd moet worden. Vorige week werd al één rijstrook afgesloten omdat er stofdeeltjes op de weg gevonden waren. Dat kon erop wijzen dat de plafondtegels in beweging zouden komen. Daarop volgde een diepgaander onderzoek, uitgevoerd door externe experten. Uit dat onderzoek blijkt nu dat het beter is de tunnel uit veiligheidsoverwegingen in beide richtingen af te sluiten. Daarna zal de tunnel verder grondig onderzocht worden.

Er wordt verkeershinder verwacht maar volgens Brussel Mobiliteit werd contact opgenomen met de betrokken gemeenten en politiezones om het bovengrondse verkeer zo goed mogelijk te organiseren. Hoe lang de tunnel in beide richtingen gesloten blijft zal pas vanmiddag duidelijk worden.

De Montgomerytunnel werd gebouwd in 1971 en is 525 meter lang. Richting Meiser rijden er in de ochtendspits 1.600 voertuigen per uur door, in de avondspits 1.300. Richting Ter Kameren rijden in de ochtendspits 1.900 voertuigen per uur door de Montgomerytunnel en in de avondspits 1.800.

Reacties
Mobiliteitsorganisatie Touring is alvast niet te spreken over de sluiting van de Montgomerytunnel. "Die ligt op één van de belangrijkste verbindingsassen van het Gewest. De gevolgen van een wanbeleid uit het verleden hebben een directe invloed op de economie en op de mobiliteit. Het is tijd om de schuldigen ter verantwoording te roepen", aldus Touring.

De mobiliteitsorganisatie roept dan ook de tunnelcommissie in het Brussels Parlements een versnelling hoger te schakelen: “De commissie in de schoot van het Brussels Parlement dient een volwaardige onderzoekscommissie te worden die het verleden uitspit. De huidige commissie is een doekje voor het bloeden en zal niet vermijden dat het wanbeleid van vroeger onder de mat blijft. Als dergelijke praktijken zouden gebeuren in een privébedrijf dan zouden de gevolgen voor de verantwoordelijken heel anders zijn dan in het geval van de tunnels en de Brusselse mobiliteit in het algemeen”.

Trambedding met scheur
Naast de bedding van tram 81 aan Montgomery is sinds zaterdag een scheur opgemerkt. Reizigers moeten 20 meter verder op- en afstappen, uit voorzorg. Volgens de MIVB is het mogelijk dat de scheur veroorzaakt is door de ondergrondse problemen aan de autotunnel.

tvbrussel was ter plaatse toen de Montgomerytunnel werd afgesloten:

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni