Aantal moslimleerlingen stijgt fel

© PhotoNews
| In het gemeentelijk onderwijs volgt net geen 70 procent van de leerlingen islamitische godsdienst.

Van alle kinderen die in Brussel naar het Nederlandstalig basisonderwijs gaan, volgt 32 procent islamitische godsdienst. Tien jaar geleden was dat nog 20 procent. Niet dat er nu minder mensen katholieke godsdienst volgen, integendeel, dat aantal stijgt. Maar het aantal kinderen dat islamitische godsdienst volgt, stijgt veel sneller.

De cijfers komen uit het Statistisch jaarboek van het Vlaams onderwijs 2016-2017. Het aantal leerlingen dat katholiek onderwijs volgt, is van 8.457 leerlingen in het schooljaar 2007-2008, naar 9.454 gegaan in het schooljaar 2016-2017, een stijging van goed 14 procent.

Maar in dezelfde tijd is het aantal kinderen dat islamlessen volgt, gestegen van 2.709 naar 5.622, een stijging van maar liefst 107,5 procent.

Het aantal leerlingen dat zedenleer volgt, de derde grote tak, zakte de eerste vier jaar, om dan te blijven hangen op 1.566 leerlingen, net geen 9 procent van de leerlingen.

Van 2 tot 70 procent

De totalen maskeren grote verschillen per onderwijsnet. Zo volgt in het schooljaar 2016-17 net geen 70 procent (69,45 procent) van de leerlingen in het gemeentelijk onderwijs islamitische godsdienst, tegenover 14,5 procent katholieke. Zedenleer is er goed voor 11,5 procent. In dit net zakt het aandeel dat katholieke godsdienst en zedenleer volgt gestaag, terwijl het aandeel kinderen dat islam volgt, stijgt. Daarmee volgt dit net de algemene trend.

Het procentueel aandeel van de drie belangrijkste levensbeschouwingen voor alle netten van het Nederlandstalig gewoon basisonderwijs in Brussel
© BRUZZ/Peter Dhondt
| Het procentueel aandeel van de drie belangrijkste levensbeschouwingen voor alle netten van het Nederlandstalig gewoon basisonderwijs in Brussel.

In het gemeenschapsonderwijs (Scholengroep Brussel) speelt zedenleer dan weer een grotere rol. In 2016-17 volgt een kleine 23 procent dit vak, iets meer dan dat er kinderen katholieke godsdienst volgen (21 procent). Ook hier is islam het vak met de grootste aanhang, net geen 52 procent. In 2007-2008 was dat nog 29,9 procent.

Eerder zei oud-directeur Jacky Goris daarover dat dat een vertaling was van de sociologische samenstelling van de stad, waar het aantal moslims procentueel is gestegen.

Vrije net

Ten slotte is er het vrije net, waarvan de katholieke scholen het grootste deel uitmaken. In het gewoon basisonderwijs in Brussel volgt daardoor 95 procent van de leerlingen in dit net katholieke godsdienst. Zo’n 165 leerlingen (2 procent) volgt islamitische godsdienst. Dat zijn de leerlingen van de basisschool Lucerna in Anderlecht. Zedenleer is goed voor net geen 9 procent van de leerlingen in dit net.

Daarmee komt het totale aandeel van de leerlingen dat islamitische godsdienst volgt op 32 procent. Dat cijfer kan een indicatie zijn van het aantal moslimkinderen in het basisonderwijs, al is dit wellicht een onderschatting. Heel wat moslims kiezen immers voor het katholiek onderwijs, al zijn daar geen cijfers van.

De uitdagingen in het Brussels onderwijs

Op donderdag 1 september zijn tienduizenden Brusselse kinderen weer naar school gegaan. Vijf ervaringsdeskundigen geven hun mening: wat is de grootste uitdaging voor het Brusselse onderwijs in het komende schooljaar?      
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?