Derde van leerkrachten verlaat vroegtijdig Nederlandstalig onderwijs

© Saskia Vanderstichele
| Een van de redenen is dat heel wat leerkrachten voeling missen met de hoofdstad.

Een derde van de leerkrachten die in 2010 en 2012 werkzaam waren in het Nederlandstalig Brussels onderwijs, namen na vijf jaar afscheid van het onderwijs in Brussel. Een vijfde van de leerkrachten nam na vijf jaar zelfs afscheid van het beroep.

Die cijfers maakte minister Guy Vanhengel vrijdag bekend in de raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie na verschillende interpellaties over het tekort aan leerkrachten. Een van de redenen voor het grote verloop van leerkrachten binnen het Nederlandstalig Brussels onderwijs is het feit dat slechts 9,5 procent het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als woonplaats heeft.

'Directeurs moeten bijspringen bij tekort'

Daardoor ontbreekt vaak de voeling met de hoofdstad. en dus in Brussel leeft. De vele vertrekken hebben als gevolg dat het aantal openstaande vacatures blijft oplopen. "Op 27 april 2018 waren er 181 vacatures in de VDAB-databank voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel", zegt VGC-collegelid bevoegd voor onderwijs Guy Vanhengel (Open VLD).

"Daarvan waren er 149 bestemd voor leerkrachten basis- en secundair onderwijs, waarvan 111 in het basisonderwijs. Er was 37 keer sprake van een deeltijdse betrekking en 74 keer van een voltijdse betrekking." Opvallend is dat er soms twee directeurs zijn in één school in het basisonderwijs. "In geval van problemen is het ook aan de directie om bij te springen", vindt VGC-collegelid Vanhengel.

De VGC lanceerde in het huidige schooljaar een nieuw initiatief waarbij het in samenwerking met Klasse het pakket voor startende leerkrachten "Pas voor de klas" ontwikkelde. Voor het schooljaar 2017-2018 werden in totaal 773 pakketten aangevraagd en verdeeld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?