Nederlandstalige scholen kunnen vanaf nu experimenteren met projecten om het lerarentekort weg te werken. Dat maakte Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Onderwijs, even voor Kerstmis bekend aan de verschillende onderwijskoepels, die sinds deze week aan de slag gaan met hun eigen ideeën.
De onderwijsinstellingen krijgen carte blanche om initiatieven uit te testen die leerkrachten moeten aantrekken én behouden, laat De Standaard weten die het nieuws uitbracht. Deze zogenaamde proeftuinen ‘mogen de bestaande regelgeving even negeren’, klinkt het. Wat in de praktijk werkt, wordt nadien uitgerold in alle scholen.
Het gaat om 27 projecten in 216 scholen: 127 basisscholen en 89 scholen in het secundair onderwijs. In Brussel doen vier scholengroepen mee met 'de proeftuinen': scholenkoepel Sint-Goedele, GO! Scholengroep, KatOBA (Katholiek Onderwijs Brussel Annuntiaten), en het stedelijk/gemeentelijk onderwijs in Brussel-stad, Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek.
Bij die laatste kunnen scholen andere profielen met een bachelor – of masterdiploma aantrekken om les te geven. "Zorgondersteuning of muzische vorming worden dan bijvoorbeeld ingevuld door mensen die niet per se een pedagogisch bekwaamheidsattest hebben, maar wel gekwalificeerd zijn", zegt Brussels schepen van Onderwijs Ans Persoons (One.Brussels/Vooruit).
A-typische profielen voor de klas
Concreet gaat het om praktijken die momenteel niet worden toegestaan door de huidige onderwijsregels.
Zo wil KatOBA zijn vacatures breder openstellen, ook voor minder typische profielen. Het doel is om kandidaten zonder een pedagogische achtergrond een vormingstraject op maat aan te bieden. Ervaren leerkrachten treden dan op als mentor voor de starters en de zij-instromers.
Toch proberen de scholenkoepels het aantal leerkrachten zonder een pedagogisch bekwaamheidsbewijs en het aantal mét een pedagogische bekwaamheidsattest te houden op één op drie. Het doel is om die eerste groep alsnog het nodige bewijs te laten halen. "Het gaat dan om bijvoorbeeld om sociale werkers of logopedisten, die op korte termijn het tekort opvullen en die maken dat bepaalde lesuren niet verloren gaan", zegt Bruno De Lille, algemeen directeur Sint-Goedele.
Studenten voor de klas
Sint-Goedele zal daarnaast kijken wat het geeft om studenten uit de lerarenopleiding vroegtijdig in te schakelen als leerkracht. “Ik denk aan studenten die bijvoorbeeld al hun theoretische vakken hebben afgelegd en alleen nog maar een eindproef moeten afwerken”, aldus De Lille.
De studenten zouden dan geen studentenjob uitoefenen, maar volwaardig gezien worden als leerkracht. “We zouden hen dan ook op basis daarvan verlonen, maar wel voor maximaal twee schooljaren”, aldus De Lille.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.