Brusselse scholen geven leerlingen thuiswerk: ‘Sluiting is geen vakantie’

TDN
© BRUZZ
13/03/2020
Updated: 13/03/2020 19.27u
Ook in:
en nl

De Brusselse scholen springen creatief om met studiemethodes nu de lessen in de klaslokalen opgeschort zijn. Leerlingen zullen de leerstof op eigen houtje moeten verwerken. De scholen buigen zich over de mogelijkheden om daar vanop afstand op toe te zien en om studiebegeleiding te voorzien. “We willen vermijden dat er weken verloren gaan. Dit is geen vakantie.”

De Nationale Veiligheidsraad besliste donderdagavond de lessen in alle scholen te schorsen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Vanaf maandag zijn alle scholen gesloten, al wordt opvang voor de leerlingen wel gewaarborgd. Hoe dan ook gaan er de komende drie weken geen lessen door. Brusselse leerlingen zijn aangewezen op verschillende vormen van afstandsleren.

“En dat is niet vrijblijvend”, benadrukt Sophie Allein, directrice van Koninklijk Atheneum Etterbeek (KAE). Leerlingen zullen oefeningen en lesmateriaal zelfstandig moeten verwerken. “Wij verwachten dat deze opdrachten ernstig worden gemaakt. Onze vakleerkrachten beantwoorden vragen en voorzien feedback.” De leerinhoud wordt licht aangepast. De gemiste leerstof wordt later ingehaald.

Niet elke leerling beschikt over dezelfde zelfdiscipline. Persoonlijk contact blijft de beste manier om tot hen door te dringen.

Nina Bazzarini, leerkracht Imelda

Op het Imelda-Instituut in Brussel-Stad was het vrijdagochtend alle hens aan dek. Ongeruste leerlingen en leerkrachten van de middelbare school zaten met allerlei vragen. De directie bokste een plan in mekaar om de leerlingen de komende drie weken zoveel mogelijk thuis te onderrichten. Wie niet online kan, wordt op de middelbare scholen aangeraden om toch naar de klas te komen.

Geen vakantie

Maandag en dinsdag krijgen de leerkrachten van Imelda tijd om taken op te stellen die de voorziene leerstof omvatten. Die moeten tegen een bepaalde deadline ingediend worden. “Als dat niet gebeurd is, neemt de klastitularis contact op met de leerling en de ouders”, schetst Nina Bazzarini, leerkracht Nederlands in de derde graad, het idee.

“Niet elke leerling beschikt over dezelfde zelfdiscipline. Persoonlijk contact blijft ook de beste manier om tot hen door te dringen. Ik zal mijn leerlingen dan ook missen, maar uitzonderlijke omstandigheden vragen uitzonderlijke maatregelen. Leerlingen moeten vooral goed beseffen dat dit geen vakantieperiode is.”

Online werken

Smartschool, het online platform voor de meeste scholen, biedt voor Imelda en KAE een deel van de oplossing. Vanaf komend weekend zal een livetool geïmplementeerd worden op de website en de app van Smartschool. Dat biedt leerkrachten de mogelijkheid om schermen te delen, te praten via webcam, te discussiëren via een chatfunctie en ook per vak een document met aantekeningen zichtbaar te maken. “Op die manier kunnen wij onze leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen”, zegt Bazzarini.

Ook basisscholen werken aan een individuele werkbundel. “Die zullen onze leerlingen woensdag kunnen ophalen. Ze krijgen twee weken de tijd om die in te vullen”, zegt directeur Bart Tuyteleers van de Champagnatschool in Schaarbeek. “We willen dat onze kinderen met school bezig blijven en geen achterstand oplopen. Ze moeten lezen, wiskundeoefeningen maken en WO-taken volbrengen.”

Op de Champagnatschool wordt schriftelijk gewerkt. “Omdat ons publiek niet altijd even vertrouwd is met online platformen.”

Vanhengel 1 ste leerjaar CHAMPAGNAT BRUZZ ACTUA 1613
© Champagnat | Leerlingen van het eerste leerjaar aan de basisschool Champagnat.

Intussen werken de drie scholen aan een plan om opvang te voorzien. KA Etterbeek vraagt leerlingen een online formulier in te vullen voor 09.00 uur als ze die dag de studie willen bijwonen. De directie van Imelda stelt een werkschema op voor leerkrachten om de opvang te garanderen.

Bij basisschool Champagnat moeten ouders zich daarvoor telefonisch aanmelden. “We vragen ook een attest van de werkgever om te bewijzen dat ouders niet ziek zijn. Al hebben we vooral de indruk dat ouders hun kinderen liever thuis houden.”

De basisrichtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad waren duidelijk, maar veel ondersteuning kregen de scholen niet om ze in de praktijk om te zetten. “We zitten wat dat betreft nog steeds op onze honger”, stelt Tuyteleers. “Al is het geen vraagstuk met 10.000 oplossingen. Er was weinig paniek. Het feit dat alles, cultureel en sportief, geannuleerd wordt, maakt het voor de kinderen en de ouders een pak duidelijker.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Onderwijs, coronavirus, Bart Tuyteleers, basisschool champagnat, KA Etterbeek, Imelda , Sophie Allein, Nina Bazzarini

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni