Leerkrachten atheneum Vorst staken verder: 'Iedereen laat ons in de steek'

Bekijk ook de afspeellijst: dinsdag 4 februari 2020

De leerkrachten van het Andrée Thomas Atheneum hebben dinsdag voor de tweede dag op rij het werk neergelegd tijdens de middagpauze. Een symbolische daad nadat leerlingen iets in de drinkbus van een leerkracht zouden hebben gedaan. “Er is geen enkel disciplinair kader voor de leerlingen, en de administratie of de politiek laten ons volledig in de steek”, vertelt een leerkracht die al meer dan tien jaar op de school werkt.

Andrée Thomas heeft er een woelig jaar opzitten. Een scholierenprotest in december om de slechte staat van het gebouw en onduidelijkheid rond de examenroosters aan te kaarten, mondde uit in een politieinterventie omdat de leerlingen zich opsloten in de refter en voetzoekers afstaken. Nu zijn het de leerkrachten die aan de alarmbel trekken.

De directe aanleiding van het lerarenprotest is een incident op vrijdag, waar een leerkracht in het 5de leerjaar vermoedelijk werd vergiftigd of gedrogeerd. “Iemand moet iets in haar drankfles hebben gedaan. Na het drinken van de fles tijdens het lesgeven is ze oncontroleerbaar beginnen hoesten, tot ze bijna flauwviel,” getuigt een van haar collega’s, die verder anoniem wil blijven.

“Ik kwam haar later tegen in de gang, ze was oncontroleerbaar aan het lachen en een seconde later aan het huilen, er was duidelijk iets ernstig aan de hand”. Het incident is het zoveelste geval van agressie tegen het ernstig onderbemande lerarenkorps. “Mijn collega is naar de directrice gegaan, maar die weigerde onmiddellijk in te grijpen en bijvoorbeeld de zakken van de studenten te controleren. ‘Er is dit jaar een overleg met de leerlingen uit het vijfde gepland’, heeft ze blijkbaar tegen het slachtoffer gezegd. Ondertussen is het onmogelijk om te weten te komen wie erachter zat”.

Geen discipline en geen bescherming

Het beeld dat de lerares schetst, die al meer dan tien jaar voor de klas staat bij Andrée Thomas, lijkt haast een nachtmerrie. “Ik kom goed overeen met mijn leerlingen, en het merendeel van de leerlingen op de school doen gewoon hun best, ook al worden ze compleet in de steek gelaten. Maar een minderheid maakt gebruik aan het machtsvacuüm onder de leerlingen dat de directie maar laat gedijen. Ook ik, een van de anciens, werd vorige week nog bang toen ik een oudere leerling op zijn gedrag aansprak.”

Hoe is dat vacuüm er dan gekomen? “Drie jaar geleden werd een nieuwe directie aangesteld, een lieve vrouw, maar naar het lerarenkorps toe is ze te autoritair en mijdt ze ieder overleg met onze vakbondsafgevaardigden. Naar de leerlingen toe onderneemt ze niets. Ze zit hele dagen in haar bureau, in een ander gebouw dan de klassen, een groot deel van de studenten weet zelfs niet hoe ze eruit ziet”.

“Zo moeten we van de ene dag op de andere aanwezigheden opnemen op de computer in plaats van op papier, maar wij hebben geen computer. Zo werden er vorig jaar drie studenten van school gestuurd wegens zeer ernstige feiten, maar de directie heeft die beslissing onvoldoende gemotiveerd in beroep, dus nu zitten die gewoon terug in de klas. Het ergste van al, is dat er sinds het begin van het jaar minstens 3 kinderen uit mijn klas zijn verdwenen, en de school onderneemt niets om te weten te komen wat er met hen is gebeurd.”

Andrée Thomas telt 650 leerlingen. "We hebben nooit het makkelijkste publiek gehad", geeft de leekracht toe. Maar de school heeft ook veel potentie, zo genesteld tussen het Dudenpark en het Park van Vorst: “Dat wordt helemaal niet verzilverd. Een toplocatie, grote lokalen. We zijn bijvoorbeeld een van de weinige scholen die volledig rolstoeltoegankelijk is, maar de lift is dit jaar wel maandenlang kapot geweest”.

De leerkrachten en de leerlingen eisen beiden betere omkadering en volgens de leerkracht ondersteunen het merendeel van hun leerlingen de staking. “Van de 100 leerkrachten zijn er nu altijd 20 à 25 ziek. De vervangers zijn vaak jong en kunnen het niet aan. Een van de mensen die was aangenomen na de incidenten in december is enkele dagen later al vertrokken, een andere heeft het een maand volgehouden, tot ze werd bekogeld met eieren”.

Wantrouwen en frustratie

“Niemand luistert naar ons,” aldus de leerkracht. “We hebben de ministers, de administratie en de inspectie aangeschreven. Het enige antwoord dat we hebben gekregen is dat er drie voltijdse vervangers zouden worden aangenomen. Maar vandaag blijkt dat die er niet komen, er zijn geen kandidaten”.

De frustratie is groot: “Onze leerlingen hebben zelfs geen bal om op te schoppen, ze krijgen geen les en moeten dan maar wat in de gangen rondhangen. Er is zogezegd geen geld voor bijstand: zoals lessen drugspreventie, een maatschappelijk assistentie, een verpleegster. Maar waarom hebben andere scholen dan wel die mogelijkheden? Het is alsof ze ons zijn vergeten.”

Het wantrouwen is nagenoeg nog groter: “Er zou een rapport over het incident in december zijn gemaakt door de prefect van de Brusselse scholen van Wallonie-Bruxelles Enseignement (WBE), en wij de leerkrachten hebben het nog niet gezien. Maar volgens geruchten zouden zij de problemen steken op het feit dat veel leerlingen en leerkrachten bij Andrée Thomas een migratie-achtergrond hebben. ‘Een extreem geval van communitarisme’, zouden ze het noemen. Dat is een leugen van jewelste om zichzelf van enige schuld te vrijwaren”.

De leerkrachten zullen blijven staken door iedere middag een uur het werk neer te leggen tot ze een “betrouwbare en daadkrachtige” gesprekspartner krijgen. De directrice wil zelf niet reageren en verwijst voor iedere reactie naar minister Frédéric Daerden, de minister bevoegd voor controle van de scholen van de WBE. “Die drie extra personeelsleden waren, denk ik, niet zwart op wit beloofd,” aldus woordvoerder Xavier Gonzalez, “maar de minister is in overleg met de WBE”. Volgens Gonzalez heeft de minister niet de autoriteit om de directie te vervangen: “Maar we onderhouden heel nauwe contacten met de WBE.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?