Lerarentekort gooit examenregeling overhoop

AAB
© BRUZZ
10/06/2022
Updated: 10/06/2022 19.05u

Meerdere Nederlandstalige Brusselse scholen moeten door het lerarentekort sommige examens afschaffen. In verschillende scholen hebben leerlingen door het gebrek aan onderwijzend personeel voor bepaalde vakken, te weinig of geen les gekregen. Hierdoor is het onmogelijk om hen de eindtoetsen te laten afleggen. "Ik maak me zorgen voor de toekomst van mijn kind.”

Het lerarentekort blijft een zwaar pijnpunt in het Brussels onderwijs. De openstaande vacatures en het tekort aan vervangend personeel voelen de scholen ook tijdens de examenperiode. Voor sommige vakken zullen leerlingen het eindexamen niet kunnen afleggen, aangezien ze heel het jaar door of enkele maanden geen les hebben gehad.

“Voor mijn leerlingen van het vierde jaar vallen de examens chemie en fysica weg. Hun leerkrachten waren een tijdje arbeidsonbekwaam en helaas hebben wij geen vervanger kunnen vinden,” vertelt Pieter Buggenhout, Directeur van het Koninklijk Atheneum Koekelberg.

Koekelberg is lang niet de enige school waar examen noodgedwongen moeten worden geannuleerd. Het Meertalig Atheneum Woluwe moet bijvoorbeeld voor haar tweedejaarsstudenten het examen Nederlands afschaffen. “Sinds oktober hebben wij geen leerkracht meer gevonden, hoe hard we ook zijn blijven zoeken. Uiteindelijk hebben we maar besloten om het examen af te schaffen,” aldus directrice Helena Van Driessche. Het atheneum GO!4cITy kent dezelfde problemen als hun collega’s. Daar vallen door het nijpend tekort aan personeel voor sommige leerlingen van de hogere graden de examens wiskunde en economie weg, aldus directeur Bastiaan Libeer.

Levensbeschouwelijke vakken blijven de zwaarste knelpuntvakken in het onderwijs. Hierdoor zal in het Sint-Guido-Instituut in Anderlecht het examen godsdienst wegvallen. “Doorheen het jaar hebben we een tiental openstaande vacatures gehad. Het is lastiger geworden om vast personeel aan te werven. Regelmatig maken personeelsleden uit de privésector de overstap naar het onderwijs, jammer genoeg met wisselend succes,” zegt directeur Dieter Biesemans.

Verontrusting

Ook ouders maken zich zorgen voor de toekomst van hun kinderen. “Mijn zoon heeft in het eerste semester geen enkele les Engels gehad. Dit tweede semester kampt hij met een zware achterstand voor wetenschappelijke vakken,” vertelt Anouk, moeder van een leerling van het Atheneum Koelkelberg. “Ik snap dat het lerarentekort een groot probleem is en dat dit niet de fout van de school zelf is, maar ik maak me wel zorgen voor de toekomst van mijn kind” voegt ze daaraan toe.

"Ik snap dat het lerarentekort een groot probleem is en dat het niet de fout van de school is, maar ik maak me wel zorgen voor de toekomst van mijn kind"

Ouder van leerling Atheneum Koekelberg

“Hoewel de meerderheid van de ouders begripvol is, krijg ik nog steeds boze berichten van sommigen. Ze sturen hun kinderen vervolgens naar een andere school, maar hebben al snel door dat ze daar met dezelfde problemen te maken krijgen. Alle scholen in de hoofdstad kampen met dit probleem,” aldus directrice Van Driessche.

Hoe de leerachterstand wordt ingehaald, zal elke school individueel moeten beslissen. In het merendeel van de gevallen zullen er herhalingstoetsen afgelegd worden. “De leerstof is veel minder dan tijdens gewone examens, maar hiermee kunnen we wel de leerachterstand tot een minimum beperken,” aldus directeur Libeer. De athenea in Koekelberg en Woluwe zullen gelijkaardige stappen ondernemen.

In het Sint-Guido-Instituut wordt het wegvallende examen godsdienst vervangen door een taak die meetelt voor het dagelijks werk van de leerlingen. “Op deze manier kunnen we hen toch nog evalueren. We hopen dat we volgend schooljaren niet met hetzelfde probleem zullen kampen,” aldus Biesemans.

Beroep opwaarderen

Het gemeenschapsonderwijs en het katholieke net trokken onlangs nog aan de alarmbel. Ze vragen om het lerarentekort grondig aan te pakken. “Dit tekort dateert niet van gisteren en wordt niet van de ene dag op de andere opgelost. Het beroep van leerkracht moet opnieuw opgewaardeerd worden,” aldus Karin Struys van het gemeenschapsonderwijs in Brussel (GO!). Het gemeenschapsonderwijs hoopt dat er ook antwoorden komen vanuit het beleid en van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni