debat

Bezorgde ouders zoeken antwoorden voor Brussels onderwijs

© Peter Dhondt
| "Onze ketten zijn het nieuwe goud," zeggen deze Brusselse ouders.

De problematiek rond de inschrijving in secundaire scholen in Brussel moet niet onderdoen voor die in Gent. Meer dan twintig procent van de kinderen van het zesde leerjaar heeft nog geen school toegewezen gekregen. Deze bezorgde ouders formuleren enkele oplossingen.

Ruim tien jaar geleden begon onze calvarietocht om een school voor onze - toen nog kleine - kinderen te vinden,” zegt Elke Trimpeneers. “We dachten dat, wonende in een metropool, de kinderen ook navenant zouden kunnen opgroeien."

"Zo gingen we ervan uit dat na een Franstalige crèche ook een Franstalige basisschool kon volgen. Zoonlief bleek echter op het verkeerde moment geboren te zijn. Inschrijving in de Franstalige basisschool om de hoek was niet mogelijk, omdat hij te laat – in december – is geboren. Een eerste gemiste kans: die op tweetaligheid.”

“De Nederlandstalige school, eveneens om de hoek, was de volgende logische optie. We lazen op een briefje aan de deur: slechts vier plaatsen beschikbaar. Vier?! Lazen we dat goed? Om de analyse te maken moet een mens niet hoogopgeleid zijn: dit is een schrijnend bewijs van capaciteits­tekort.”

“Politici bij wie we een antwoord zochten voor het voortschrijdend capaciteitsprobleem, dat zich ook voor de humaniora zou manifesteren, bleven een antwoord en een oplossing schuldig. Dit jaar werden we geconfronteerd met het vooruitgeschoven probleem dat we toen al aankaartten. Dat brengt ons bij de tweede gemiste kans: te weinig plaatsen in de basisscholen.”

“Ook merkten we in 2009 tijdens de ontdekking van het onderwijs in de hoofdstad dat er wel degelijk sprake is van een verschil tussen de scholen (enkel en alleen al door de taalkennis). Het was toen al evident dat meer middelen, mankracht en motivatie moesten vloeien naar de scholen die te maken hebben met de uitdagingen van een superdiverse samenleving. En dat niet alleen voor het ASO, maar ook voor het TSO en het BSO.”

“Beste mensen, we kunnen het niet genoeg benadrukken: onze kinderen zijn het nieuwe goud. Investeren in hun educatie is de sleutel om een exponentieel aantal andere problemen later te vermijden. Derde gemiste kans dus: niet genoeg middelen voor de scholen in een superdiverse samenleving.”

Herbestemming

“Jonge gezinnen kiezen er uit duurzame overwegingen voor om in de stad te wonen, waar ze vaak ook werken. In deze hectische tijden proberen zij een duurzaam huwelijk aan te gaan van gezin, werk en milieubewustzijn. Het moet vermeld dat dat de enige duurzame weg vooruit is, zoals ook onder anderen de Vlaamse Bouwmeester Leo Van Broeck zegt. Die gezinnen leveren hierbij in op een goede luchtkwaliteit en nemen risico’s op het gebied van mobiliteit. Het blijft immers een risicovolle onderneming om met je kinderen met de fiets naar school te gaan, maar toch doen velen het.”

“Met dat in het achterhoofd, stellen we in 2018 vast dat onze pubers via de loterij kans maken om een uur te moeten reizen vooraleer ze op hun toegewezen school aankomen. Zij zullen kriskras door het hele gewest ‘herbestemd’ worden met alle niet-duurzame (mobiliteits)gevolgen van dien."

"Is dat een duurzame vlucht vooruit? In die zin is het overigens ook moeilijk te aanvaarden dat de al ‘beperkte plaatsen’ worden ingenomen door kinderen die van nog verder komen, of zelfs van buiten het gewest. Vierde gemiste kans in 2018: duurzaamheid op lange termijn wordt over het hoofd gezien.”

Vijf voor twaalf

“Met al die gemiste kansen is het intussen vijf over twaalf. Onze oproep aan de bevoegde ministers en instanties voor het Brussels Nederlandstalig onderwijs is urgent en drievoudig:

  • Versnel de capaciteitsuitbreiding van de scholen in Brussel
  • Geef veel meer middelen en mankracht om de scholen in een superdiverse samenleving bij te staan
  • Herbekijk het centrale aanmeldsysteem zo snel mogelijk en denk meer aan duurzaamheid en de lange termijn

"Het blijkt moeilijk om beleids­makers ervan te overtuigen dat onze ketten werkelijk ‘het nieuwe goud’ zijn."

"Dit is een warme, maar wel een urgente oproep aan iedereen die ermee te maken heeft. Koester onze jongeren en laat hen niet the-end-of-pipe-oplossing zijn, maar pak de problemen aan bij de oorsprong. Laat onze ketten niet het probeersel zijn door hen kriskras te herbestemmen of hen te gebruiken om bepaalde doelstellingen te halen.”

Geschreven door Elke Trimpeneers, en onderschreven door: Ellen Jacobs, Aline Bouvy, Niels Vitse, Stefanie Debrabander, Kaatje Aerts, Sarah Lagrillière, Jia Yau To, Xianchao Wen, Jan Antheunis, Nest Neuckermans, Marieke Sels, Tom Debruyckere, Els Van Hover, Koen Van den Brande, Sergey Shirokov, Nico Vos, Annelies Veys, Karel Direckx, Andrada Riglea, Han Vandevyvere, Antoine Garnier, Katrijn De hantschutter, Nathalie Verstrynge, Ellen Beckers, Faiza Massaoudi, Bert Gellynck, Nadia Casabella, Natalie Swalens, An Bosmans, Sofie Temmerman, Veronique Vanderhoudelingen, Frank De Groeve, Lotte Vaes, Evi Lippens, Danny Venlet, Desiree De Winter, Liesbet Vastenavondt, Khouri George, Beatrijs Van Ginderachte, Giorgia Caroli, Arnaud Deflem, Njila Felgueiras, Marta Santos Maura, Tom De Bruyn, Donatella Portoghese, Dominique Claeys, Idyouss Khadija, Jamal El Hachmioui, Sara Stacino en Diederik Boomputte.

De uitdagingen in het Brussels onderwijs

Op donderdag 1 september zijn tienduizenden Brusselse kinderen weer naar school gegaan. Vijf ervaringsdeskundigen geven hun mening: wat is de grootste uitdaging voor het Brusselse onderwijs in het komende schooljaar?      
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?