Architecten willen Oudergemse metro verlengen tot afrit Jezus-Eik

© perspective.brussels
| Het Herrmann-Debroux moet een nieuwe invulling krijgen, vinden de architecten van Le Cerau.

Het Herrmann-Debrouxviaduct hoeft helemaal niet afgebroken te worden. Het oude viaduct kan dan gebruikt worden voor een bovengrondse metro, die nog kan worden doorgetrokken tot een afrit op de grens van Vlaanderen. Dat zeggen de architecten van Le Cerau, die tijdens het openbaar onderzoek een heel nieuw idee voor de ontwikkeling van de site instuurden.

De Brusselse regering zette vorig jaar het licht op groen voor een wijziging in het Richtplan van Aanleg (RPA), dat zal voorzien in de afbraak van het viaduct. Maar de plannen voor de site zijn nog in volle ontwikkeling. Het openbaar onderzoek voor het RPA liep af op 9 december.

Net als de gemeente Oudergem, stuurde ook CERAU (Centre d'Etudes et de Recherches d'Architecture et d'Urbanisme) een idee in voor de ontwikkeling van de site, waarover Le Soir bericht en dat CERAU aan BRUZZ bevestigt.

CERAU pleit ervoor om het viaduct te laten staan. Dan kan de metro, die vanaf Demey al boven de grond opduikt, in plaats van bij Herrmann-Debroux ondergronds te gaan, boven de grond blijven. Vervolgens zou diezelfde metro moeten worden doorgetrokken naar de snelwegafrit Jezus-Eik.

"Het doel is de twee gewesten beter te verbinden," zegt Cestmira Vesela. "De mensen staan nu een half uur te wachten in de file." Als de parking (die nu bij het centrum Adeps lijkt te komen) ook naar de eindhalte van de metro verhuist, zullen de fileproblemen volgens Vesela opgelost zijn.Het viaduct afbreken valt bovendien vanuit ecologisch perspectief volgens Vesela moeilijk te verantwoorden. "Het vernietigen van al dat beton, moeten we dat wel willen vandaag?" Ze vraagt zich af hoe dat te rijmen valt met de wens om een meer circulaire economie op te zetten. Bovendien is de bouw van de bovengrondse metro een stuk goedkoper dan wanneer deze ondergronds zou duiken.

Kans op verlenging metro klein

De kans dat de verlenging van de metro er komt, lijkt eerder klein, schreven we eerder al. "De uitbreiding van de metro van Herrmann-Debroux, hetzij naar de toekomstige P+R bij het Adeps-centrum, hetzij naar Jezus-Eik, stuit op grote technische moeilijkheden en zou een onevenredige investering betekenen, zowel op het vlak van de bouw als van de exploitatie," blijkt uit een studie die minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) aanhaalt.

De uitbreiding van de metro zou volgens de studie 94 miljoen euro kosten, tegenover 34 miljoen euro voor de uitbreiding van tram 8. Ook zou de ondergrond de bouw van een metrotunnel moeilijk maken volgens de studie. Maar dat probleem zouden de architecten van CERAU met de bouw van de bovengrondse metro hebben opgelost.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?