Bart Dhondt (34, Groen): schepen van Mobiliteit en Openbare Werken in Brussel-Stad.

| Bart Dhondt (Groen): schepen van Mobiliteit en Openbare Werken in Brussel-Stad.

Bart Dhondt: ‘Brusselse begroting wel groen gekleurd'

EC
© BRUZZ
10/12/2019

Bart Dhondt (Groen) zet de puntjes op de i na de bewering dat de socialistische schepenen van Brussel-Stad met alle middelen uit de begroting zouden gaan lopen. Oppositiepartijen MR en N-VA hadden maandag aangeklaagd dat meer dan 90 procent van alle subsidies verdeeld zouden worden door de PS en SP.A. “Een begroting kan je niet opsplitsen volgens schepenpost.”

De berekening van David Weytsman (MR) en Mathias Vanden Borre (N-VA) over de Brusselse begroting ging enkel over de subsidiepot van 266 miljoen euro. In de totale begroting, die 800 miljoen euro bedraagt, en het investeringsbudget van nog eens 200 miljoen, komen de groene schepenen wel degelijk aan een vierde van alle werkingsmiddelen.

“Maar dat bevat nog altijd niet het hele plaatje waar wij aan meewerken”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). “De cijfers die de oppositie weergeeft, zijn compleet van de pot gerukt. Een begroting moet je niet analyseren per persoon, maar op basis van de doelstellingen. Dat zijn gezonde lucht, veilige straten en duurzaamheid.”

Dhondt vermeldt onder meer dat heel wat budgetten rond duurzaamheid in de renovatie van schoolgebouwen zitten. “Die vallen onder collega Hariche (PS), maar dragen nog altijd bij aan het halen van de klimaatdoelstellingen.” Hetzelfde geldt voor de isolatie van sociale woningen, die bij Khalid Zian (PS) zijn begroot.

“Als college stellen we een beleid voor dat de grenzen van een bevoegdheid overschrijdt. Ans Persoons (one.brussels-SP.A) krijgt middelen voor de renovatie van de Clovislaan, maar daar voorzien wij ook groene ruimte en fietspaden. Je kan dat onmogelijk opsplitsen naar persoon. Wij staan voor honderd procent achter de budgetten die wij maandag hebben voorgesteld."

De verdeling van de budgetten was niet de enige kritiek die de oppositie had tijdens de gemeenteraad. Het valt de oppositieleden daarnaast op dat de schuldenlast van de stad Brussel sterk stijgt, met maar liefst 40 procent in de afgelopen twee jaar.

Wat met de noden van de Brusselaar?

Geen staaltje van goed financieel beheer, vindt de oppositie en dus rijst er twijfel over de haalbaarheid van deze begroting in evenwicht van 852,6 miljoen euro. "Na analyse van de begroting kan de stad Brussel op deze manier 550 miljoen euro aan schulden hebben eind 2020 en waarschijnlijk 650 miljoen in 2022. In vier jaar zal de schuldenberg zo verdubbeld zijn", zegt het liberaal oppositielid.

Een oplopende investering die nog steeds de wenkbrauwen doet fronsen bij de oppositie van MR is de 43 miljoen die volgens hen naar de renovatie van het Beursgebouw met de creatie van een biermuseum en publieke ruimtes gaat. "Dit zijn geen investeringen voor de inwoners, maar wel voor de culturele en toeristische ambities van de burgemeester", vindt MR-gemeenteraadslid David Weytsman.

Ook bij PTB-PVDA zijn ze niet opgezet met deze investering. "Dat project draagt niets bij aan de noden van de Brusselaars", vervolgt Mathilde El Bakri fractieleidster van PTB-PVDA.

In totaal stijgen de begrote uitgaven in 2020 met 2,3 procent ten opzichte van de begroting van 2019. Net zoals in de voorgaande jaren, omvatten de uitgaven voor personeel net niet de helft van het budget, ofwel meer dan 400 miljoen euro.

Voor Didier Wauters van cdH hadden de werkingskosten, die met vier miljoen stijgen, ook beter bekeken kunnen worden, en dat ten voordele van de participatie in de stad Brussel. "Een besparing hier had ten voordele kunnen zijn van de Brusselaars. Zo hadden we voor elke van de acht wijken al een miljoen euro kunnen voorzien voor de oprichting van hun wijkraden. Terwijl dit er nu maar één zal zijn", besluit Wauters.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Politiek, begroting, Bart Dhondt

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni