Fouten in mandatenlijst tasten reputatie Rekenhof aan

© PhotoNews
| Het Rekenhof in de Regentschapsstraat

In het Staatsblad verscheen op vrijdagochtend de langverwachte mandatenlijst van politici. Helaas blijkt de lijst heel wat fouten en onregelmatigheden te bevatten. De bedenkelijke kwaliteit van de lijst zet volgens sommigen de geloofwaardigheid van het Rekenhof op het spel.

Zowel het Staatsblad als het Rekenhof publiceerden vrijdag de nieuwe lijst van mandaten voor politici, leidinggevende ambtenaren en aan de overheid gelinkte functies in raden van bestuur. De lijst gaat over de periode 2018.

Toch brengt de mandatenlijst amper duidelijkheid. Niet in het minst ligt dat aan het feit dat de lijst heel wat fouten en onregelmatigheden blijkt te bevatten.

Ten eerste is niet duidelijk waarom sommige mandatarissen klaarblijkelijk erg gedetailleerd ingaan op hun activiteiten, terwijl anderen zich tevreden stellen met amper twee regeltjes uitleg. Le Soir vroeg aan het Rekenhof welke regel hiervoor geldt. “Die is onderhevig aan interpretatie”, was het antwoord.

Daarnaast is het evenmin duidelijk welke mandatarissen precies verplicht waren hun activiteiten in te dienen. Zo werden de bazen van Bpost en Belfius in de lijst opgenomen, maar die van Proximus niet. Het volledige bestuurscomité van de Nationale Loterij werd dan wel weer opgenomen.

Ten derde blijken ook de gepubliceerde vergoedingen zo goed als onbruikbaar. Zoals BRUZZ eerder schreef, werd voor de weddes van burgemeesters en schepenen bijvoorbeeld steevast een erg brede vork aangegrepen. Bovendien is niet duidelijk welke bedragen precies aangegeven moesten worden. Het resultaat is dat elke mandataris dat op zijn of haar eigen manier heeft gedaan, en niet duidelijk is wat er precies in het gepubliceerde bedrag zit.

Bedenkelijke kwaliteit

Daarnaast blijken er eenvoudigweg ook fouten te zitten in de mandatenlijst. Zo wees BRUZZ al op het feit dat bij Guy Vanhengel (Open VLD) verkeerdelijk ruim 180.000 euro werd bijgeteld. We vonden ook een halftijdse MIVB-medewerker die 400.000 euro per jaar zou verdienen. Een fout, verduidelijkte de maatschappij op navraag. Maar ook Le Soir, La Libre Belgique en La Dernière Heure menen al tientallen fouten ontdekt te hebben. Zo zouden er fouten geslopen zijn in de publicatie van het salaris van het nethoofd van Nethys, een PS-schepen in Gesves en een verpleegster die bijna 700.000 euro ontvangen zou hebben.

Volgens Le Soir is de Rekenkamer niet zelf verantwoordelijk voor de fouten en onregelmatigheden in de mandatenlijst, maar zet ze haar geloofwaardigheid op het spel door deze lijst van bedenkelijke kwaliteit te publiceren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?