Theo Francken, Staatssecretaris voor Asiel en Migratie
© PhotoNews | Theo Francken (N-VA).

Francken: 'Wil Brussel wel hoofdstad van Vlaanderen zijn?'

TRO
© BRUZZ
20/02/2021

Theo Francken sprak zich in een interview met de Franstalige krant Le Soir uit over de positie van Brussel in de staatshervorming die de N-VA nastreeft. "Respect voor het Nederlands blijft moeilijk."

Nadat minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) woensdag tijdens een gastles aan de UGent het 2+2 model aanhaalde als optie voor een volgende staatshervorming, volgden direct een aantal dagen van communautair gepalaver. In het 2+2 model zou België bestaan uit een federale staat, die op zijn beurt bestaat uit de Vlaamse en de Waalse deelstaat, en dan nog twee deelgebieden, Brussel en Ostbelgiën, met beiden een specifiek statuut.

Dat lokte in Franstalig België felle reacties uit. “Brussel beschouwen als sub-entiteit, is geen optie”, reageerde collega-regeringslid Sophie Wilmès (MR) meteen, een reactie die op bijval kon rekenen van onder meer minister van Klimaat Zakia Khattabi (Ecolo). “Brussel is en blijft een volwaardig gewest, wat er ook over gezegd wordt”, reageerde ook Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS). Voorzitter van de Brusselse PS-afdeling en fractieleider in de Kamer Ahmed Laaouej had het zelfs over “meer dan provocatieve uitspraken", volgens Brussels minister Alain Maron (Ecolo) ruikt het voorstel van Verlinden naar mottenballen."

'Feodaal systeem'

Theo Francken deed zaterdag in Le Soir ook een duit in het communautaire zakje. Hij stelde zich de vraag of Brussel wel hoofdstad van Vlaanderen wilde zijn. "Ik stel me de vraag omdat ik de taalproblemen voor Nederlandstaligen zie. Het respect voor onze taal blijft moeilijk ondanks immersieonderwijs en andere zaken. In de administratie, bij de politie en justitie blijft het moeilijk. Ook bij nominaties voor intercommunales en OCWM’s. Het evenwicht verslechtert er. Als je in nood bent, wil je in je eigen taal gehoord en geholpen worden. Dat is een kwestie van respect."

Maar Francken had het niet alleen over taalgevoeligheden, hij stipte ook het verschil in beleidskeuzes aan. "Waarom is het zo moeilijk om bij mobiliteitskwesties meer coherentie met de Vlaamse regering na te streven?", zei hij, duidelijk doelend op de Brusselse kilometerheffing. "Ik begrijp het niet. Nog zoiets: wanneer ik een belangrijke Brusselse minister als Alain Maron (Ecolo) zie die landbouwgronden in Vlaams en Waals-Brabant wil opkopen, dan vraag ik me af in welke eeuw hij leeft. Dat plan staat zwart op wit in het Brusselse regeerakkoord. Is dat een feodaal systeem, of wat?"

Brussels Airport

De N-VA-burgemeester van Lubbeek schuift het N-VA-model waarbij Brusselaars zelf kunnen kiezen tot welke gemeenschap (Nederlands- of Franstalig) ze willen behoren. "Er is een eigen Brusselse identiteit. Wij willen de bevoegdheden van Vlaanderen, Wallonië en Brussel maximaliseren. We willen alles ook vereenvoudigen: de 19 gemeentes en 6 politiezones zijn niet houdbaar. Alle taboes moeten van tafel. We willen een kleine federale overheid die zich bezighoudt met defensie, diplomatie, een premier die heel België vertegenwoordigt en een koningshuis. Al de rest moeten de regio’s kunnen beslissen. In Brussel zouden inwoners zelf moeten kunnen kiezen tot welke regio ze behoren."

Tenslotte stipt hij aan dat hij de banden tussen Vlaams-Brabant en Brussel zou willen aanhalen. Als voorbeeld noemt hij Brussels Airport, dat in Zaventem op Vlaams grondgebied ligt, dat Brusselse werkkrachten kan gebruiken. "We hebben een project opgestart om jongeren uit Anderlecht en Molenbeek aan het werk te krijgen op Brussels Airport. Dat is een groot succes. Jongeren vinden een job en leren ondertussen Nederlands. Dat is de link tussen Brussel en Vlaanderen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Politiek, staatshervorming, Theo Francken

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni