Marolliens vragen volksraadpleging over circulatieplan Vijfhoek

© JP / BRUZZ
| Mustapha Chanouf (links) en Younes El Abdi (rechts) voor het gemeentehuis van de Stad Brussel.

De inwoners van de Marollen voelen zich niet gehoord over het circulatieplan. Dat zeiden Marolliens Younes El Abdi en Mustapha Chanouf maandagavond tijdens een interpellatie op de gemeenteraad in Brussel-Stad. Ze willen dat iedereen zijn stem kan laten horen over de mobiliteitswijzigingen in hun wijk, en vragen daarom om een volksraadpleging te organiseren.

De gemeenteraad kan op verzoek van de inwoners een volksraadpleging organiseren. Daarvoor moeten de bewoners voldoende handtekeningen verzamelen. Het gaat om tien procent in gemeenten met minstens 30.000 inwoners, zoals Brussel Stad.

Al Abdi en Chanouf verzamelden eerder al een paar duizend handtekeningen tegen het circulatieplan met de petitie ‘Suppression du plan good move à la ville de Bruxelles’. Als het schepencollege niet reageert, zullen ze een gemeentelijke volksraadpleging aanvragen. Daarvoor zijn bijna 19.000 handtekeningen nodig in totaal.

Het duo wijst op de moeilijkheden waar inwoners van de Marollen en de Lemonnierwijk mee te maken krijgen: mensen die hele omwegen moet rijden om de bejaarde ouders met de auto naar het ziekenhuis te brengen. Het openbaar vervoer biedt nog niet altijd een volwaardig alternatief voor zij die slecht te been zijn. Ook wijst Chanouf op de winkeliers in de Lemonnierlaan die al te kampen hebben gehad met de werken aan metro 3, corona en de inflatie.

Schepen Bart Dhondt (Groen) herhaalde tijdens de gemeenteraad nog eens de bestaansreden van het circulatieplan: de verkeersveiligheid verbeteren, vervuiling tegengaan, meer buitenruimte creëren voor gezinnen. "We zijn niet tegen een leefbaardere stad," reageert El Abdi. "Hoe kun je daar tegen zijn? Maar we zijn tegen slecht bestuur. We zien tot nu toe alleen maar méér verkeerschaos in de wijk in plaats van minder."

Inspraak

Chanouf en El Abdi pleiten voor een brede raadpleging, waarbij alle betrokkenen gehoord worden, ook de pendelaars uit Waals-Brabant die in Brussel komen werken. Dhondt legt uit dat er wel degelijk participatiemomenten waren.

De campagnes via social media hebben in totaal meer dan 1,7 miljoen personen bereikt. In de betrokken buurten werden informatieborden geplaatst met een verwijzing naar het gratis nummer in het callcenter. Dhondt heeft rond de tafel gezeten met driehonderd personen, organisaties gecontacteerd en ook via het online platform nog vijfhonderd mensen gehoord. "Maar al die fases liggen nu achter ons," klinkt het. "Nu zijn we in de fase van de uitvoering."

Maar Chanouf en El Abdi laten het er niet bij. Als de volksraadpleging niet lukt, willen ze naar de Raad van State stappen. Het doel? "Het circulatieplan annuleren en een nieuw circulatieplan maken waar iedereen achter staat," zegt Chanouf.

Later op de avond stemt de gemeenteraad tegen de motie van MR en Open VLD met het voorstel om het circulatieplan tijdelijk stop te zetten. Dat gebeurt na een lange discussie binnen de gemeenteraad waarin de Marolliens bijval kregen van verschillende partijen. De meest uitgesproken steun kwam wellicht van de PTB/PVDA - de enige partij die ook al tegen stemde toen het circulatieplan op de gemeenteraad kwam in februari. De oppositiepartij wil eerst het openbaarvervoeraanbod uitbreiden en verbeteren.

Mustapha Chanouf vindt dat schepen Dhondt onvoldoende heeft gedaan met de feedback uit de wijk: "U hoort de bewoners, maar u luistert niet echt naar hun zorgen."

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?