Picqué over tunnels: 'Openbaar vervoer was prioriteit'

De middelen waren beperkt en het Gewest verkoos te investeren in het openbaar vervoer boven de tunnels. Dat zegt Charles Picqué (PS), jarenlang minister-president en nu voorzitter van de tunnelcommissie in het Brussels parlement. 

"We wisten dat er problemen waren met de tunnels en misschien hebben we niet voldoende gedaan", aldus Picqué op radiozender Bel RTL. "Maar we moesten keuzes maken want het budget was beperkt. Het openbaar vervoer was voor ons een prioriteit. Dankzij die investeringen is het aantal ritten bij de MIVB gestegen met 120 procent."

Het Gewest spendeert een kwart van zijn budget aan mobiliteit, maar dat was onvoldoende om het onderhoud van de tunnels te verzekeren én het openbaar vervoer op te waarderen, is de redenering. Het budget voor mobiliteit verhogen was geen optie want er waren ook andere noden. "We hebben ingezet op de renovatie van oude wijken, dienstverlening aan de bevolking en zijn bijgesprongen voor de bouw van scholen toen de Franstalige gemeenschap tekortschoot."

De zesde staatshervorming geeft nu een beetje extra investeringscapaciteit, maar dan nog moet niet alles naar de tunnels gaan want die zijn geen echte oplossing voor de mobiliteit vindt Picqué. De voormalige minister-president herinnert er ook aan de zesde staatshervorming voor velen niet vanzelfsprekend was. "We hebben moeten strijden om de herfinanciering rond te krijgen en de mensen die vandaag staan te roepen dat er te weinig geïnvesteerd is zijn degenen die tegen de herfinanciering waren." 

'Federaal moet investeren in GEN'
Een stadstol moet volgens Picqué bespreekbaar zijn, maar wel in overleg met de andere niveaus. "Alleen samen kunnen we de mobiliteit aanpakken. Brussel is een economische long, waar ook de andere gewesten van profiteren. Solidariteit is dus op zijn plaats."

Meer federaal geld is niet meteen wenselijk, vindt Picqué. "Ik zou al blij zijn als de federale regering investeert in het GEN. Dat dossier zit me nog altijd als een visgraat in de keel."

Woensdag komt de bijzondere tunnelcommissie opnieuw bijeen in het Brussels parlement. Huidig minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) en zijn voorganger Brigitte Grouwels (CD&V) zullen gehoord worden.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Elf gemeenten eisen vliegwet via rechtbank

politiek 1518589828

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook