| De gemeenteraadszaal in Schaarbeek zat woensdagavond afgeladen vol met burgers die een van beide parkeerinterpellaties kwamen ondersteunen

Schaarbeekse gemeenteraad op stelten over vernieuwd parkeerreglement

Sara De Sloover
© BRUZZ
20/02/2020

Voor- maar vooral tegenstanders zijn woensdagavond in groten getale opgedaagd op de Schaarbeekse gemeenteraad om hun mening te uiten over de nieuwe parkeerregels. Op de woeligste zitting in jaren kon het college zich soms nauwelijks verstaanbaar maken. De burger die via een interpellatie het beleid wilde steunen, werd uitgejouwd, net als het college, dat beloofde om het vernieuwde parkeerreglement na zes maanden te evalueren.

Naar schatting 250 mensen daagden woensdagavond op voor de zitting van de Schaarbeekse gemeenteraad. Voor- en tegenstanders van het fel gecontesteerde parkeerreglement hadden allebei een interpellatie ingediend, en hun aanhangers maakten er de woeligste zitting in jaren van.

De kloof tussen de grotere groep tegenstanders en harde kern aanhangers van het nieuwe reglement bleek diep. Het bleek meteen ook een generatiekloof: de woedende burgers die zich verzetten tegen de nieuwe parkeerzones en -tarieven waren gemiddeld een stuk ouder dan degenen die het nieuwe reglement kwamen toejuichen.

'Exorbitant'

De Schaarbekenaars die de interpellatie tégen hadden ingediend, Héloïse Van Cutsem en Christian Schoenmaeckers, kwamen eerst aan het woord. Zij noemden het nieuwe parkeertarief van 2 euro per uur "exorbitant". Ze eisten de terugkeer van de blauwe zones met parkeerschijf in de residentiële wijken, en de afschaffing van betalend parkeren op zaterdag.

Van Cutsem en Schoenmaeckers vragen ook dat de periode waarin betaald moet worden niet meer tot 21 uur zou lopen maar tot 18 uur. Het duo kon geregeld op een goedkeurend applaus van de zaal rekenen.

"Dit parkeerreglement is onderbouwd door feiten. Er zijn maar 20.000 parkeerplaatsen in Schaarbeek, en 40.000 parkeerkaarten, en dan zijn er nog de bezoekers"

Cécile Jodogne (Défi), burgemeester Schaarbeek

Cécile Jodogne (Défi)

Hoe anders was de ontvangst van de tweede burgerinterpellatie. Jesse Pappers, die zijn interpellatie in het Frans deed, werd voortdurend onderbroken door kwade mensen in het publiek.

Toen hij zijn toespraak begon met de vaststelling dat auto's de lucht vervuilen en lawaai maken, brak de zaal in een luid boegeroep uit, hier en daar doorbroken door aanmoedigend gejoel van degenen die Pappers' visie steunden. Zij hielden teksten op als 'OK Boomer, on peut se parler?' of 'Stop la privatisation de la voie public' (sic), maar dat waren slechts druppels op een hete plaat ongenoegen.

generatiekloof GR Schaarbeek

| De generatiekloof in actie op de gemeenteraad in Schaarbeek over de nieuwe parkeerregels

Toen Pappers opperde om het betalend parkeren niet alleen te behouden op zaterdagen, maar ook uit te breiden naar zondagen, ging de zaal helemaal uit haar dak. Een oudere dame begon luidkeels te schreeuwen tegen een vrouw met fluohesje die dichtbij stond. "Moeten we allemaal weer te paard gaan rijden voor jullie dan?"

De rest van Pappers' argumentatie was nog nauwelijks te horen. Burgemeester Cécile Jodogne (Défi) riep de zaal geregeld tot de orde, maar het mocht niet baten.

"Mijn kinderen willen niet meer thuis komen eten!"

Bejaarde boze Schaarbekenaar, over de nieuwe parkeerregels

Haar antwoord verzandde trouwens ook in het rumoer. "Dit nieuwe parkeerreglement werd al goedgekeurd in 2016 en is onderbouwd door feiten", zei Jodogne. "Er zijn maar 20.000 parkeerplaatsen in Schaarbeek, en 40.000 parkeerkaarten, en dan zijn er uiteraard nog de bezoekers die ook welkom zijn."

Die laatste uitspraak werd met hoongelach onthaald. "Mijn kinderen willen niet meer thuis komen eten!" schreeuwde een bejaarde man. "De vaststelling is gewoon mathematisch", verdedigde de burgemeester zich, waarop de man riep: "Wij zullen ook mathematisch zijn, bij de verkiezingen."

Roep om ontslag Jodogne

"Parkeren zonder beperkingen kunnen we eenvoudigweg niet meer toelaten", zei Jodogne, waarop vanuit de zaal een geroep om haar ontslag aanzwol. Toen het publiek wat later iets bedaard was, beloofde ze dat de gemeente de eerste resultaten in de zomer gaat evalueren, en het beleid in het najaar mogelijk gaat bijsturen.

Dat herhaalde ook schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen), die daar wel aan toevoegde dat dat ook kon betekenen dat de huidige parkeertarieven tot 22 uur in plaats van tot 21 uur zouden gaan gelden. "Wij laten ons nergens op vastpinnen."

Oppositiepartijen PVDA-PTB, PS, CDH en MR distantieerden zich publiekelijk van het 'asociale' parkeerreglement. Gemeenteraadslid Georges Verzin (MR) kon op luide aanmoedigingskreten rekenen vanuit de zaal, al helemaal toen hij Pappers persoonlijk aanviel, hoewel die als burger niet het recht had om te reageren. "U bent een dogmaticus die het welzijn van de Schaarbekenaars niet voor ogen heeft."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Politiek, Mobiliteit, parkeerbeleid, gewestelijk parkeeragentschap, Jesse Pappers, Héloïse van Cutsem, Adelheid Byttebier, Cécile Jodogne

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni