parkeerplaatsen parking test message parkeerbeleid parkeren mobiliteit
© PhotoNews | 'Een schouderklopje voor het gemeentebestuur', noemt inwoner Jesse Pappers zijn parkeerinterpellatie (archiefbeeld)

Schaarbekenaar steunt nieuw strenger parkeerbeleid met 'tegeninterpellatie'

SDS
© BRUZZ
08/01/2020

Na luide kritiek op de schrapping van gratis parkeren in Schaarbeek roeren nu ook de voorstanders zich. Inwoner Jesse Pappers is zo verontwaardigd over de in de maak zijnde interpellatie tegen het nieuwe parkeerbeleid dat hij een 'tegeninterpellatie' voorbereidt. Die moet datzelfde beleid net een hart onder de riem steken. En tegelijk ook de prijs van de bewonerskaarten in vraag stellen. "Er gebeurt eindelijk iets positiefs."

Het was een opwelling in het heetst van de strijd, zegt Pappers aan BRUZZ. "Ik las via Twitter dat bewoners van Schaarbeek een interpellatie voorbereiden om kritiek te uiten op het nieuwe parkeerbeleid. Net nu er - naar mijn mening - eindelijk iets positiefs gebeurt."

En dus lanceerde hij dinsdagavond via het sociale medium een oproep aan medestanders om een 'tegeninterpellatie' te steunen. "Gratis parkeren bestaat niet. Ik bereid een burgerinterpellatie voor die dit parkeerbeleid ondersteunt. Zijn er nog meer Schaarbeekois tevreden over deze stap? Ik zoek er nog 18", tweette hij. Om een interpellatie op de gemeenteraad in te dienen, heb je immers 20 handtekeningen nodig.

"Ik vind het niet meer dan logisch dat de gemeente een schappelijke parkeervergoeding vraagt. Elders ligt die veel hoger: in Amsterdam bijvoorbeeld 7,5 euro per uur"

Mobiliteitsexpert en Schaarbekenaar Jesse Pappers

Woensdagmiddag hebben zich al 15 mensen aangemeld, laat Pappers weten. "En de oproep is nog niet eens gelanceerd op de kanalen van burgercollectief 1030/0, dus dat aantal halen we wel."

"Een auto neemt 12 vierkante meter openbare ruimte in. Ik vind het niet meer dan logisch dat de gemeente daar een schappelijke vergoeding van 2 euro per uur voor vraagt aan bezoekers. In andere steden kan die veel hoger oplopen." In Amsterdam bijvoorbeeld kost parkeren sinds midden 2019 7,5 euro per uur, in Utrecht is dat 5,20 euro. "Bovendien kun je in Schaarbeek voortaan dagkaarten voor bezoekers kopen voor 5 euro, dat is toch heel redelijk."

"Met deze oproep wil ik het gemeentebestuur een hart onder de riem steken. We delen minder snel schouderklopjes dan kritiek uit, maar dit is mijn schouderklopje voor hen."

'Arrogance of space'

De Nederlander doctoreert aan de VUB in de stedelijke mobiliteit, en gaf in die hoedanigheid maandag bij BRUZZ nog zijn visie op een algemene zone 30 in Brussel. Maar deze oproep doet hij als betrokken inwoner van de gemeente.

"Het hangt natuurlijk samen met mijn werk. In de literatuur bestaat er zoiets als de 'arrogance of space', de grote hoeveelheid ruimte die een auto inneemt. En dat terwijl veel Brusselaars geen tuin of zelfs balkon hebben. Geparkeerde wagens nemen urenlang openbare ruimte in. Als er minder auto's zouden zijn, dan hebben we meer openbare ruimte beschikbaar voor groen bijvoorbeeld."

Bewonerskaarten

Pappers wil met de interpellatie niet alleen zijn steun uitspreken voor de afschaffing van het gratis parkeren voor bezoekers, maar tegelijk een nog veel heter hangijzer in vraag stellen: de bewonerskaarten voor inwoners.

"Ik stel de vraag of die nog wel marktconform zijn qua prijs. Een bewonerskaart in Schaarbeek kost maar 28 euro, terwijl je fiets stallen in een Cyclo-fietsbox al 60 euro per jaar kost. Niet helemaal eerlijk, lijkt mij. Daarom ga ik de gemeente vragen om te onderzoeken of dat bedrag nog wel klopt."

De Schaarbeekse gemeenteraad, met dus hoogstwaarschijnlijk twee interpellaties over het parkeerbeleid, vindt plaats op 19 februari.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, Stedenbouw, Jesse Pappers, Héloïse van Cutsem, betalend parkeren, parkeren, bezoekers

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni