Tunnelcommissie: 'Er was te weinig personeel om het onderhoud van de tunnels te doen'

FVDE, KVM
© brusselnieuws.be
24/02/2016

Brigitte Grouwels (CD&V), voormalig Brussels minister van Mobiliteit, verdedigt haar beleid op de bijzondere tunnelcommissie. Ze treedt zo de administratie van Brussel Mobiliteit bij. 'Er was een tekort aan voldoende gespecialiseerd personeel.' Verder benadrukte ze dat haar prioriteit bij de Leopold II-tunnel lag, omdat de problemen daar het meest nijpend waren.

De oorzaak van de problemen liggen volgens Grouwels bij een gebrek aan gespecialiseerd personeel. “Brussel Mobiliteit had enorm veel mensen, zeer ervaren ingenieurs, die op pensioen gingen aan het begin van de legislatuur. Zelfs niet iedereen die op pensioen ging, hebben we kunnen vervangen.”

Maar de beslissingen rond bijkomend personeel waren uiterst moeilijk. “Er was geen budget. Hoewel ik als minister van Openbare Werken feitelijk niet bevoegd was voor de aanwerving van overheidspersoneel, trok ik toch bijna 300.000 euro uit om de aanwerving van deze mensen mogelijk te maken”, aldus Grouwels. Ze besefte naar eigen zeggen dat de personeelsbezetting van Brussel Mobiliteit te krap was om te voldoen aan de eisen van het Masterplan.

Grouwels vermeldde dat haar begroting 120 miljoen euro voorzag voor onderhoud en investeringen in de tunnels. Die middelen werden ook zo effectief mogelijk opgebruikt. “In 2014 was het wat minder. Misschien omdat het een verkiezingsjaar was.”

Prioriteit Leopold II-tunnel
Daarnaast onderstreepte Grouwels dat haar prioriteit bij de Leopold II-tunnel lag, die er volgens haar administratie het slechtst aan toe was. “De tunnel was ondanks de jonge leeftijd in zeer slechte staat. Op basis van administratie en experts is in maart 2012, samen met regering, beslist om over te gaan tot renovatie van de Leopold II-tunnel.”

Boris Dilliès (MR) begreep niet waarom er in de tussentijd nog steeds niet gebeurd is aan de Leopold II-tunnel. “Dat is een bijzonder ingewikkeld project. De financiering en de mobiliteitsplanning van zo’n ingrijpende renovatie nemen veel tijd in beslag. Maar dat wil niet zeggen dat er nog geen onderhoudswerken aan de Leopold II-tunnel zijn geweest. Er is wel degelijk het een en het ander gebeurd”, zo klonk de verdediging van Grouwels.

Grouwels kreeg heel wat vragen over specifieke dossiers op haar bord. Zo vroeg Bruno De Lille (Groen) hoe het komt dat tijdens haar legislatuur niet ontdekt is dat de Stefaniatunnel er het slechtste van al aan toe is. Die tunnel moest in januari als eerste sluiten.

Grouwels antwoordde daarop dat er minder dan tien jaar geleden nog zwaar gewerkt is aan die tunnel: het plafond werd hersteld voor een bedrag van 4,5 miljoen euro. “Wij waren redelijk gerust in die tunnel, omdat er werken gebeurd waren en omdat Stefania in de onderzoeken niet als eerst aan te pakken tunnel was aangehaald. Maar soms kunnen er problemen opduiken die tijdens de onderzoeken niet zijn vastgesteld", zo verweert Grouwels zich.

Rogier: 'men had de plannen niet, of men vond ze niet'
Ook de Rogiertunnel kwam meermaals aan bod. Grouwels vertelde dat er in juni 2010 werd bestudeerd om werken uit te voeren aan de Rogiertunnel. Maar ook toen bleek dat andere tunnels dringender waren, vooral dan de Leopold II-tunnel. Bovendien wou Grouwels de renovatie van de Rogiertunnel koppelen aan de heraanleg van het Rogierplein en de werkzaamheden aan het metrostation.

“Ik ga niet ontkennen dat er iets met de Rogiertunnel moest gebeuren. De tunnel heeft problemen, maar dat zijn problemen die vele andere tunnels ook hebben”, vertelde Grouwels. “Er is nooit gezegd dat de Rogiertunnel de tunnel was die we als eerste moesten aanpakken. Men kon me er geen project voor voorstellen, en er waren geen plannen: men had ze niet of men vond ze niet, ik weet het niet.”

Zoals in heel de tunnelsaga kwam het ook bij de Rogiertunnel aan op geld: “Natuurlijk zou ik graag alles tegelijkertijd gedaan hebben, maar daar waren de middelen en de mensen niet voor”, aldus Grouwels.

Alain Courtois had de indruk dat iedereen die in de commissie komt spreken, de hete aardappel doorschuift. En dat de problemen intussen niet stoppen: “Telkens er een tunnelcommissie is, sluit er een tunnel”, zo verwees Courtois naar de sluiting van de Montgomerytunnel. Hij maakte zich zorgen over de reputatieschade voor Brussel als gevolg van de tunnelproblemen.

Daar was Grouwels het volmondig mee eens. “Wij moeten zorgen dat Brussel terug een positief beeld kan bieden op het vlak van haar infrastructuur. Misschien is dit een bijzonder moment, omdat er nu veel politieke aandacht bestaat voor die dure en lange werken. Misschien is iedereen het nu meer eens over de noodzaak van die werken.”

Bekijk ook de reportage van tvbrussel

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni