Rudi Vervoort 02

Tunneloverleg: Vervoort boos, Galant schiet terug

© Belga
27/01/2016

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) reageert "kwaad en vol onbegrip" op de anonieme kritiek die binnen de federale regering te horen valt op de Brusselse aanpak van de problemen met de tunnels. Hij vermoedt een demarche van premier Charles Michel en neemt die op de korrel. Waarop diens partijgenote en minister Jacqueline Galant terugschiet.

"Brussel weet gewoon niet wat het gaat doen" met de tunnels, zo klonk woensdag uit federale hoek na afloop van het Overlegcomité tussen de verschillende regeringen. "Ze hebben op geen enkele vraag een antwoord. Niet over de financiering, niet over de timing, niet over de plannen op langere termijn, ..."

Die anonieme kritiek schoot bij Vervoort in het verkeerde keelgat. Hij verbaast zich over deze "poging tot manipulatie" en vermoedt dat premier Charles Michel er achter zit. "De schuld bij de Brusselse regering leggen op een moment dat overleg tot concrete oplossingen moet leiden in het belang van alle burgers, dat doet vragen rijzen over de welwillendheid van deze federale regering ten aanzien van alle belgen", sneert hij.

Die uithaal viel bij de MR dan weer slecht. Mobiliteitsminister Galant, partijgenote van de premier, stuurde een persbericht uit waarin ze de uitspraken van PS'er Vervoort over Michel "onwaardig en onrechtvaardig" noemt. "Op het Overlegcomité hadden wij verwacht dat het Brussels Gewest met voorstellen tot oplossingen zou komen waarover een debat en nuttig overleg ten dienste van de burgers mogelijk zou zijn. Maar er werd helemaal niets nieuws op tafel gelegd", hekelt Galant.

Amalgaam
Nog volgens de liberale minister probeert Vervoort met polemiek "een mistgordijn op te trekken om de nonchalance te verbergen waarmee dit dossier aangepakt lijkt". Galant vindt dat de federale regering zich net beschikbaar heeft opgesteld voor een open debat in de zoektocht naar oplossingen.

Galant zegt tot slot te betreuren dat een "amalgaam" wordt gemaakt van de problemen met de tunnels en het Gewestelijk Expresnet. Daarover was de jongste dagen heel wat te doen, maar Galant herhaalt dat ook de vorige regeringen wisten dat de middelen niet zouden volstaan om de werken aan dat voorstedelijk spoornet zonder meer te voltooien.

Vervoort had in zijn reactie op de anonieme kritiek teruggeschoten naar de federale regering. Over het Gewestelijk Expresnet - dat voor meer capaciteit en meer treinen moet zorgen op de spoorlijnen van en naar Brussel - kwam er woensdag helemaal geen duidelijkheid rond een kalender of extra investeringen, merkte de PS'er op. "De federale regering was niet in staat het minste engagement te tonen in het dossier."

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni