Van Achter (N-VA) lanceert website over bijzondere tunnelcommissie

© Belga
02/02/2016

Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) heeft een website gelanceerd waarop de Brusselaars de werkzaamheden kunnen volgen van de bijzondere commissie voor het onderzoek naar de staat van de Brusselse tunnels. De N-VA'ster heeft de commissie meteen omgedoopt tot de commissie 'Tunnelgate'.

De bijzondere commissie werd vorige vrijdag door het Brussels Parlement opgericht. Tijdens het plenaire debat vroeg en verkreeg Van Achter dat de documenten die de commissie zou opvragen aan alle Brusselse parlementsleden zouden worden doorgestuurd. De commissie bestaat immers uit slechts 15 leden waardoor N-VA, CD&V, PVDA en Vlaams Belang geen zitting hebben in de bijzondere commissie.

De traditie wil dat fracties die geen vast lid van een bijzondere commissie hebben toch aan de werkzaamheden kunnen deelnemen. En dat N-VA een actieve rol in de commissie wil spelen, moet blijken uit de website die Van Achter dinsdag, de dag na de installatievergadering, lanceerde.

"Op deze website kunnen alle Brusselaars en tunnelgebruikers de documenten van de tunnelgate-commissie raadplegen. We hebben allemaal recht op transparantie in dit dossier!", schrijft ze op de website. "De vraag moet gesteld worden of de tunnels wel veilig zijn. Daarnaast zijn de negatieve gevolgen voor de mobiliteit immens, om nog te zwijgen over de schade aan de economie en het imago van onze hoofdstad. Ik wil dan ook dat dit dossier tot op het bot wordt uitgezocht. De bijzondere tunnelgate-commissie moet de waarheid in dit dossier aan het licht brengen en de politieke verantwoordelijkheid blootleggen. Maar vooral: laten we leren uit het verleden en lessen trekken voor de toekomst."

De website tunnelgate.brussels geeft een kort verslag van de installatievergadering van de commissie. Daarnaast zijn ook het SECO-verslag van eind januari over de huidige toestand van de Brusselse tunnels en het masterplan voor de renovatie en veiligheid van de tunnels uit 2013 te raadplegen.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni