Het Vlaams Belang wil niet weten van de sluiting van een aantal Brusselse tunnels. Dat idee wordt geopperd naar aanleiding van de problemen die in een aantal tunnels zijn ontdekt. De partij pleit integendeel net voor een uitbreiding van het tunnelnetwerk en verwerpt ook het idee van een tolheffing om de nodige renovatie te financieren.

De sluiting van onder meer de Jubelparktunnel, de tunnel aan de Wetstraat en vooral ook de Leopold II-tunnel, zou nefast zijn voor de Brusselse handelaars en economie. "Dat heeft de ondoordachte voetgangerszone in de benedenstad helaas reeds aangetoond", meent Brussels parlementslid Dominiek Lootens.

Het argument als zou een renovatie te veel kosten is voor hem sinds de herfinanciering van Brussel totaal ongeloofwaardig geworden. Brussel kreeg reeds honderden miljoenen via Beliris en via de herfinanciering om haar 'hoofdstedelijke functie' te kunnen vervullen.

Het Vlaams Belang pleit ervoor om van de broodnodige renovatieperiode gebruik te maken om waar mogelijk nog meer bestaand autoverkeer ondergronds te brengen. "Ik pleit in dat opzicht dan ook niet alleen voor een grondige renovatie van de Leopold II-tunnel, met waar mogelijk een verbreding van de tunnel om te voorzien in pechstroken; maar ook voor het verder ondergronds doortrekken van de tunnel onder de Keizer Karellaan tot de aansluiting met de E40 en de Ring", zegt Lootens.

Hij wijst ook een tolheffing voor de tunnels van de hand: "Het kan niet dat de hoofdstedelijke regering eerst langs de kassa passeert om fondsen voor haar 'hoofdstedelijke functie' te innen, om daarna nogmaals langs de kassa te passeren om de bevolking tolgelden uit de zak te kloppen".

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni