Vlaams minister Peeters wil samenwerkingsakkoord over kilometerheffing

© PhotoNews
Updated: 06-12-2020 - 15:54

Er is dringend overleg nodig met de Brusselse regering over de plannen voor een Brusselse kilometerheffing en liefst ook een samenwerkingsakkoord. Zoniet, zal de Vlaamse regering alle nodige juridische stappen ondernemen om de belangen van de Vlaamse pendelaars te beschermen. Dat verklaarde Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in 'De zevende dag'. Hans Maertens (Voka) waarschuwde voor neveneffecten, zoals het inschrijven van wagens in het Brussels Gewest om de taks te omzeilen.

Lydia Peeters benadrukte dat er tot nu toe nog geen overleg is geweest tussen de Vlaamse en Brussels regering over de maatregel. Dat haar partijgenoot Sven Gatz binnen de Brussels regering verantwoordelijk is voor SmartMove, zoals de Brusselse slimme kilometerheffing heet, zorgt binnen Open VLD niet voor problemen. "Sven Gatz heeft erop gewezen dat het project in het Brussels regeerakkoord staat en ook verklaard dat er overleg moet komen."

De Vlaamse minister erkent dat het Brussels Gewest bevoegd is om de maatregel in te voeren. Ze staat ook achter het principe van een slimme kilometerheffing die sturend werkt. Maar dan moeten een aantal randvoorwaarden vervuld zijn, onder meer voldoende openbaar vervoer. Zo is er vandaag voor heel wat pendelaars geen alternatief voor de wagen om op het werk te geraken.

'Vijandig nabuurschap'

Voor minister Peeters is de invoering van "deze eenzijdige belasting op de Vlaamse pendelaars" een uiting van "vijandig nabuurschap", een term die N-VA-voorzitter Bart De Wever eerder ook al gebruikte.

Lydia Peeters pleit voor overleg. Daaruit volgt ook best een samenwerkingsakkoord, dat onder meer nodig is voor de problematiek van de leasewagens. Als er geen akkoord uit de bus komt, zal de Vlaamse regering alle juridische middelen inzetten. "We hebben daar het mandaat voor van het Vlaams Parlement, dat een resolutie in die zin goedkeurde” aldus de Open VLD-minister.

Vlaams groen wil modal shift

Ondertussen reageerde ook Vlaams parlementslid voor Brussel Stijn Bex (Groen) op de uitspraken van Lydia Peeters. Bex steunt Peeters in haar voornemen om tot een samenwerkingsakkoord te komen tussen Brussel en Vlaanderen, maar stelt zich vragen bij de ambities van Vlaanderen.

"We roepen de Vlaamse regering op om de dialoog oprecht aan te gaan. Vlaanderen heeft immers heel wat te winnen bij vlotter verkeer. Minister Peeters zegt terecht dat er vandaag in Vlaanderen te weinig alternatieven voor de auto zijn. We roepen haar dan ook op om de kaart van de modal shift te trekken en te investeren in De Lijn in plaats van de tarieven te verhogen," zegt Stijn Bex.

Bovendien vindt Bex dat sommige Vlaamse regeringsleden de waarheid verdraaien omtrent de resolutie die de Vlaamse regering toelaat juridische stappen te ondernemen wanneer een akkoord uitblijft. "Minister Diependaele stelde het al voor alsof de resolutie een veto tegen het Brussels initiatief inhield. Manifest onjuist. Vandaag doet minister Peeters er nog een schep bovenop, door te verklaren dat Groen in het Vlaams parlement voor de resolutie stemde. Ik zal de minister deze week vragen om zich voor deze onjuistheid te excuseren, maar vooral oproepen om oprecht te streven naar een samenwerkingsakkoord," aldus het Groen-parlementslid. Groen heeft zich bij de stemming namelijk net als sp.a en PvdA onthouden.

VOKA: 'Dit is een stadstol'

Voka-baas Hans Maertens bevestigde in hetzelfde programma dat de Vlaamse ondernemers voor een slimme kilometerheffing zijn, maar in Brussel gaat het volgens hem niet om een slimme kilometerheffing, maar een stadstol. Een vergelijking met Londen gaat volgens hem niet op omdat het openbaar vervoer daar veel uitgebreider zou zijn met onder meer om de 500 meter een metrostation. Hij wees er ook op dat men manieren zal zoeken om de taks te ontwijken, bijvoorbeeld door de voertuigen in Brussel in te schrijven.

Hulp vanuit het federale niveau

Ook premier Alexander De Croo (Open VLD) liet voor de camera's van VTM Nieuws zijn licht schijnen op de kwestie. "Brussel is geen eiland", merkte De Croo op. "Ik hoor de bezorgdheid. Men moet met elkaar praten en naar elkaar luisteren", aldus de premier, die aangaf bereid te zijn om te helpen daar waar hij kan.

Voor CD&V-voorzitter Joachim Coens kaart de Brusselse stadstol een terecht probleem aan van filelast in en rond de hoofdstad. Maar volgens hem kan zo'n maatregel niet eenzijdig worden afgekondigd.

"Dat moet besproken worden in het Overlegcomité - wat de Brusselse regering heeft aangekondigd te zullen doen, red. -, of de federale minister van Mobiliteit (Georges Gilkinet - Ecolo, red.) moet een initiatief nemen", verklaarde hij in dezelfde uitzending. Of Vlaanderen ook niet een slimme kilometerheffing moet invoeren? "Dat staat niet in het Vlaams regeerakkoord. Maar een kilometerheffing moet in de eerste plaats slim zijn, en niet louter een belastingverhoging", aldus nog Joachim Coens.

Slimme kilometerheffing

De Brusselse regering wil in 2022 een slimme kilometerheffing invoeren voor autobestuurders. Slaagt Brussel er zo in om de files in en rond de stad te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?