Cafés, zoals hier de Roi des Belges op het Sint-Goriksplein, moeten sinds maandag 28 september 2020 elke avond om 23 uur de deuren sluiten_in een poging de verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken

| Sint-Goriksplein

78 procent meer klachten over geluidsoverlast op 10 jaar tijd

Catalina Rodriguez
© BRUZZ
21/04/2023

Het aantal klachten over geluidsoverlast in Brussel is de afgelopen 10 jaar met maar liefst 78 procent gestegen. Dit blijkt uit recente cijfers van Leefmilieu Brussel. In dezelfde periode stegen de klachten over geluidshinder in horecazaken met 48 procent.

Volgens Alain Maron (Ecolo), Brusselse Minister Leefmilieu, zijn de klachten over geluidsoverlast in Brussel de afgelopen 10 jaar met 66 procent gestegen. Als alleen rekening wordt gehouden met buurtlawaai - dus zonder geluidshinder door weg-, spoor- of vliegverkeer - gaat het om een stijging van 78 procent. Dat schrijft La Capitale en wordt bevestigd door het kabinet van Maron.

Opvallend is ook dat de klachten over geluidshinder in horecazaken in dezelfde periode met 48 procent zijn toegenomen. Twee op de drie klachten komen uit Brussel-Stad, Elsene en Sint-Gillis, waar horecagelegenheden sterk aanwezig zijn, aldus Maron.

Geen ‘Fuse-effect’

Maron weerlegt tegelijk het idee van een 'Fuse-effect', als zouden buren in navolging van de succesvolle klacht van de buur van de Fuse, ook sneller een klacht indienen tegen horecazaken.

“In de media werd gesuggereerd dat 64 horecagelegenheden in Brussel nadien te maken hadden met klachten over geluidsoverlast. Echter, uit gegevens van Leefmilieu Brussel blijkt dat er in januari en februari van dit jaar slechts 12 nieuwe klachten zijn binnengekomen over geluidsoverlast in horecazaken, theaters of nachtclubs. Dit komt neer op een gemiddelde van zes klachten per maand, lager dan het maandelijkse gemiddelde van 10 klachten in 2022.

Klachten onderzoeken

Het indienen van een klacht betekent echter niet automatisch dat er ook daadwerkelijk sprake is van een overtreding of drooglegging van de geluidsbron. "Leefmilieu Brussel onderzoekt elke klacht zorgvuldig en neemt maatregelen op basis van de specifieke situatie", aldus het kabinet Maron.

Volgens de minister kan de toename van klachten worden verklaard door een grotere bewustwording bij burgers over de kwaliteit van hun leefomgeving en gezondheid. Daarnaast speelt ook de opkomst van horecazaken in wijken waar ze voorheen minder aanwezig waren een rol. De nog toegenomen verstedelijking van het Gewest zorgt voor spanningen tussen woningen en feestelijke activiteiten, waardoor er zogenaamde 'frictiezones' ontstaan.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni