Leopold II tunnel

'Beton van tunnels aangetast door strooizout'

© brusselnieuws.be
29/01/2016

Aantasting van het beton door strooizout. Dat is volgens een professor Bouwkunde de oorzaak van de slechte staat van heel wat autotunnels in Brussel. Anderen wijzen naar de gebrekkige onderhoudscultuur in ons land.

Professor Luc Taerwe, van de vakgroep Bouwkundige Constructies van de Universiteit Gent, heeft een verklaring voor de slijtage van het beton in de tunnels. "Corrosie door strooizout, meegekomen met het insijpelende water", zegt hij in Het Nieuwsblad. "Dat water op zich is niet zo erg, het strooizout is de boosdoener."

Het zout wordt massaal gestrooid om de wegen bereidbaar te houden bij vriesweer. In strooizout zitten chlorides. Zij vreten zich een weg tot in het hart van het gewapend beton. Tot ze bij de bewapening - de metalen structuur waarrond het beton is gegoten - komen. Dat laten ze roesten en schilferen. "En door die schilfervorming kunnen de staven het beton niet meer vasthouden. Het beton valt eraf, waardoor dan ook lucht bij het metalen frame kan, dat zo nog sneller gaat corroderen."

Dat de lucht in de tunnels vol uitlaatgassen van auto's zit, helpt de zaak vervolgens ook niet vooruit.

Topje van de ijsberg
Volgens de Organisatie van Raadgevende Ingenieurs, Engineering- en Consultancybureaus is de staat van de tunnels dan weer te wijten aan de gebrekkige onderhoudscultuur in België. "De Brusselse tunnels zijn maar het topje van de ijsberg", zegt directeur-generaal Jan Bosschem in La Libre Belgique. "Veel Belgische openbare diensten worden met verouderde structuren geconfronteerd."

Bosschem ziet dus een structureel probleem in heel het land. Waar dat in Frankrijk of Nederland gangbaar is, worden grote bouw- of infrastructuurprojecten bij ons nog altijd gelanceerd zonder een visie voor het onderhoud op lange termijn, klinkt het. "Het is nog vaak, après moi, le déluge." Nochtans zou goed onderhoud op termijn veel minder kosten dan de grondige renovaties die nu nodig zijn, aldus nog Bosschem.

Andere verklaring voor de afbrokkelende tunnels zijn de gebrekkige bouwmethoden uit het verleden. Bij bouwgroep Besix is bijvoorbeeld te horen dat het beton dat vijftig jaar geleden gebruikt werd, in niets te vergelijken is met dat van vandaag. De samenstelling wordt immers veel meer aangepast aan de omstandigheden.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni