Billy Bike gaat op zoek naar aandeelhouders met crowdfunding

© Peter Detailleur
| Meer dan 10.000 mensen maken jaarlijks een ritje met een Billy Bike.

Fietsdeelplatform Billy Bike heeft een crowdfundingcampagne gelanceerd om de gebruikers van de elektrische fietsen meer te betrekken bij de verdere uitbouw van de organisatie. “Onze droom is om samen met hen een echt openbaar vervoer te worden. Zie het als een MIVB van de deelmobiliteit,” legt CEO Pierre de Schaetzen uit.

Het is niet de eerste keer dat een verdeler van elektrische fietsen een crowdfundingcampagne opstart. Eerder lanceerde bijvoorbeeld ook al Cowboy een publiek oproep voor financiële steun. Toch is de actie van Billy Bike een primeur. Want iedereen die een bedrag stort, wordt ook aandeelhouder van het bedrijf. En dat is een bewuste keuze.

'MIVB van de deelmobiliteit worden'

“We willen de Brusselaars echt betrekken bij ons project. En dat is om in de hoofdstad een variant op het openbaar vervoer uit te bouwen. Bekijk het als de MIVB van de deelmobiliteit,” legt CEO Pierre de Schaetzen uit. Die boodschap slaat blijkbaar aan, want de crowdfunding heeft sinds ze vandaag online staat in enkele uren al meer dan 100.000 euro opgebracht.

“De gemiddelde participatie is 400 euro, maar het geïnvesteerde bedrag is niet het belangrijkste. Het is zoals gezegd de bedoeling om zoveel mogelijk liefhebbers mee te laten beslissen over Billy Bike en hen de sleutel te geven tot de transformatie van de stad,” aldus de Schaetzen nog.

De vloot van Billy Bike telt in totaal zo’n 600 fietsen die toegankelijk zijn op meer dan een kwart van het Brusselse grondgebied. Sinds de oprichting van het bedrijf in 2017 maken elk jaar meer dan 10.000 mensen een ritje met een fiets van de organisatie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?