Brandweer Brussels Airport ingetrokken in twee nieuwe kazernes

© Brussels Airport
| De twee nieuwe kazernes vervangen drie vroegere standplaatsen van de brandweer op de luchthaven.

De 145 brandweerlui van Brussels Airport zijn ingetrokken in twee gloednieuwe brandweerkazernes op het luchthaventerrein. Er werd in totaal ruim 22 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de luchthavenbrandweer. De vorige kazernes dateerden uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en waren totaal verouderd.

De twee nieuwe kazernes vervangen drie vroegere standplaatsen van de brandweer op de luchthaven. De vorige kazernes voldeden nog aan de vereisten voor interventies, maar "ze waren totaal niet meer mee met de tijd", aldus Jan Lambrechts, het hoofd van de luchthavenbrandweer.

Niet alleen de gebouwen zelf waren gedateerd, maar ook hun ligging bijvoorbeeld was niet meer ideaal. Twee van de oude kazernes lagen ten noorden en ten zuiden van de parallelle pistes op de luchthaven, waardoor er bij interventies soms banen moesten worden gekruist.

Zo weinig mogelijk tijdverlies

De nieuwe kazernes hebben een betere ligging, in het oosten en het westen van de luchthaven en tussen die evenwijdige pistes. "Alles werd ontwikkeld om zo weinig mogelijk tijd te verliezen", aldus Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport.

Dankzij de vele garagepoorten kunnen er twintig tot vijfentwintig voertuigen tegelijkertijd uitrukken. "En er zit maar 30 seconden tussen een alarm en het buitenrijden", zegt Feist. De pompiers moeten op 3 minuten tijd ter plaatse zijn bij een incident op het tarmac, en binnen 5 minuten bij een incident in de terminal of een ander luchthavengebouw.

20190311_BrusselsAirport_tarmac_brandweerkazerne
© Brussels Airport
| De nieuwe kazernes zijn ook energiezuinig dankzij onder meer honderden zonnepanelen.

Energiezuiniger

Brussels Airport investeerde 18 miljoen euro in de twee nieuwe kazernes. Die zijn ook energiezuinig dankzij onder meer honderden zonnepanelen, ledlampen, warmtepompen en regenwatercollectoren.

Daarnaast ging er nog eens 4,4 miljoen euro naar nieuwe brandweervoertuigen. De vloot bestaat uit onder andere gewone brandweervoertuigen, schuimrobots en zogenoemde crashtenders (megabrandweerwagens die worden ingezet bij vliegtuigincidenten).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?