Brussels parlement wil bijzondere tunnelcommissie

RE
© brusselnieuws.be
29/01/2016

Het Brussels Parlement stemt later op de dag over het voorstel van de meerderheid om een bijzondere commissie op richten over de problematiek van de Brusselse tunnels. Tegelijk wordt de procedure opgestart om indien nodig een parlementaire onderzoekscommissie op te richten. Dat zou de eerste keer zijn sinds de oprichting van dat parlement in 1989.

MR en N-VA hadden eerder aangedrongen op een parlementaire onderzoekscommissie, maar de meerderheid verkoos een bijzondere commissie omdat deze sneller opgericht kan worden.

Parlementsvoorzitter Charles Picqué stelt voor dat de commissie Algemene Zaken maandag de commissie opricht en dat de bijzondere commissie volgende week reeds zou starten.

De commissie bestaat uit 15 leden, maar ook fracties die geen commissielid hebben, zoals N-VA, kunnen aan de werkzaamheden deelnemen.

Picqué engageerde zich ertoe de documenten die de commissie opvraagt aan alle leden van het parlement toe te sturen. De commissie moet haar eindverslag klaarhebben tegen 30 april.

Onderzoekscommissie
Tegelijk met de oprichting van de bijzondere commissie wordt ook de procedure opgestart om een parlementaire onderzoekscommissie op te richten. De meerderheid wil die activeren indien dat nodig zou blijken tijdens de werking van de bijzondere commissie. Oppositiepartij MR wil dat automatisch op de onderzoekscommissie wordt overgeschakeld zodat de procedure voor de oprichting kan worden afgerond. De plenaire vergadering stemt later op de dag over de oprichting van de bijzondere commissie.

Het lekken van het inspectierapport in Le Soir en De Standaard is de spreekwoordelijke druppel voor vele Brusselse parlementsleden. In dat rapport uit 2013 is er sprake van stabiliteitsproblemen, onvolledige plannen en “ hol” klinkend beton. Het rapport was zeer kritisch maar zou toen onder de mat zijn geschoven wegens de aankomende verkiezingen.

Een grondig onderhoud van de Leopold II-tunnel zou hebben betekend dat alle gemeenten langs die tunnel anderhalf jaar hinder zouden hebben ondervonden van die wegenwerken. En dat lag politiek lastig. Zowel voor de gemeentebesturen als voor de achtereenvolgende ministers van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V) en Pascal Smet (SP.A).

Als de onderzoekscommissie er komt, betekent dat dat de onderste steen in dit dossier naar boven kan komen. Alle betrokkenen moeten immers onder ede getuigen. Voor Brussel zou dat een primeur betekenen.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni