De onderwijsuitdaging (4): 'Het plaatstekort wegwerken'

© Bruno Bauwens

Vandaag op 1 september gaan tienduizenden Brusselse kinderen weer naar school. Vijf ervaringsdeskundigen geven hun mening: wat is de grootste uitdaging voor het Brusselse Nederlandstalige onderwijs in het komende schooljaar? “Het is onaanvaardbaar dat er vandaag niet voor alle kinderen een plaats is”, zegt Bruno Bauwens, vader van twee dochters van 12 en 14 jaar. Hij moest jarenlang anderhalf uur omrijden om zijn dochters naar school te brengen. Het onderwijs zou de meertaligheid van de stad ook meer moeten omarmen, vindt hij.

De onthaal- en kleuterklasjes zitten ook dit jaar helemaal vol op 1 september, ook in de oudere jaren lopen de wachtlijsten vol. En dat probleem groeit al jaren. 

“Toen mijn dochters in het lager onderwijs zaten, moest ik elke dag 7 kilometer afleggen omdat de scholen in de buurt van ons huis allemaal vol zaten”, vertelt Bruno Bauwens. “Ik moest Brussel-Centrum verlaten om hen af te zetten en dan weer terug komen om te werken, met heel wat fileleed tot gevolg. En ik ben zeker niet alleen. Vooral kansarme gezinnen zijn er het slachtoffer van.”

Dat ongenoegen heeft ertoe geleid dat Bruno Bauwens samen met drie vrienden het burgerinitiatief ‘Ieder kind een stoel’ opstartte. “Vorig schooljaar vonden 2.228 aangemelde leerlingen eerst geen plaats in een Nederlandstalige basisschool in Brussel. Daarna vond 94 procent volgens de officiële cijfers alsnog een plaats. Maar dat is allesbehalve in de school van hun keuze.”

Middelbaar onderwijs
Het plaatstekort situeert zich voorlopig nog voornamelijk in het lager onderwijs. “Als ze niet ingrijpen zitten de minder hippe middelbare scholen over een paar jaar ook vol. Voor een plaatsje in de populaire scholen is het nu al vechten.”

Bruno Bauwens is sociaal werker en helpt kansarme jongeren soms bij hun inschrijving. “Als ze technisch of beroepsonderwijs willen volgen, moeten we vaak op zoek naar een school buiten Brussel omdat er hier een tekort is. De richtingen die de jongeren willen doen zitten dan nog eens vaak vol waardoor ze een andere optie moeten kiezen. Brussel is daardoor wereldkampioen in dubbelaars.”

Immersie
Het Brussels onderwijs zou ook meer rekening moeten houden met het meertalige karakter van de hoofdstad, vindt Bauwens. “Ik vind dat onze kinderen minstens tweetalig moeten zijn als ze afstuderen. Anderzijds zijn er heel veel taalmengelmoezen in gezinnen, met of zonder Nederlands of Frans. Puur Nederlandstalig onderwijs is volgens mij achterhaald. Ik vind het dan ook erg jammer dat er zo getreuzeld wordt om het immersieonderwijs verder uit te bouwen.”

De uitdagingen in het Brussels onderwijs

Op donderdag 1 september zijn tienduizenden Brusselse kinderen weer naar school gegaan. Vijf ervaringsdeskundigen geven hun mening: wat is de grootste uitdaging voor het Brusselse onderwijs in het komende schooljaar?      
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?