Ecolo doet Brussels Expresnet uit de doeken

© brusselnieuws.be
22/05/2013
Frequente treinen die Berchem met Bosvoorde en Ukkel met Schaarbeek verbinden. Dat stelt Ecolo voor in haar plan voor een Brussels Expresnet (BEN). Dat moet de Brusselse mobiliteit verbeteren in afwachting van het grotere GEN. De partij maakt zich sterk dat een eerste fase al in 2014 in werking kan treden.

Brussel kan niet langer wachten op de voltooiing van het Gewestelijk Expresnet (GEN), het geplande voorstadsnet van de NMBS, of de uitbreiding van de metro en heeft op korte termijn initiatieven nodig om de verkeersknoop te ontwarren. Dat stellen Ecolo-parlementsleden Celine Delforge en Arnaud Pinxteren. Zij stellen een Brussels treinnet voor op basis van de bestaande spoorinfrastructuur. Concreet gaat het om twee grote lijnen: eentje van het westen naar het zuidoosten, en een lus tussen Ukkel en Schaarbeek.

In een eerste fase, die al operationeel kan zijn vanaf 2014, zou een lijn Sint-Agatha-Berchem verbinden met het Noordstation, Moensberg met het Zuidstation, via het oostelijk ringspoor (lijn 26) en het station van Schaarbeek. "Die laatste verbinding zal gebruik maken van de Noord-Zuidverbinding", zegt Delforge aan brusselnieuws.be. "In tegenstelling tot wat de NMBS zegt, is die niet verzadigd. Er is nog marge op de sporen die de verbinding met Antwerpen vormen."

Later moeten beide lijnen uitgebreid worden. De lus tussen Moensberg en het Zuidstation moet vervolledigd worden en de verbinding vanuit Berchem moet verlengd worden tot Bosvoorde. Daarvoor moeten dan wel enkele spoorwerken gebeuren en is extra rollend materieel nodig. Ecolo wil ook extra stopplaatsen aanleggen.

De frequentie van het BEN moet hoog genoeg liggen. "Minimum vier treinen per uur tijdens de piekuren", klinkt het. Van een uitbating van het stadsnet door de MIVB, wat de partij ook al naar voor schoof, is nu geen sprake meer.

Ringlijn
Ecolo hoopt alvast dat het voorstel weerklank krijgt. "Het is tijd dat de NMBS haar engagement ten opzichte van Brussel toont, meent Delforge. "In de recente voorstellen van Jannie Haek zagen wij toch al een opening." Spoortopman Haek stelde recent voor om een ringlijn in te richten via de bestaande ringsporen en de luchthaven. Om dat de voltooiien en is enkel bij het station Moensberg een nieuwe bocht nodig.

Bij spoorbeheerder Infrabel benadrukt men dat de onderhandelingen over het investeringsplan met de gewesten lopende zijn. Brussel kan daarbij haar wensen naar voor schuiven. Woensdag wordt in het Brussels parlement gedebatteerd over de toekomstvisie van de NMBS.

De eerste fase van het plan, met lijn A tussen Moensberg en het Zuidstation en lijn B tussen Berchem en het Noordstation:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni