Een derde minder klachten bij ombudsman van MIVB

© PhotoNews
| De veiligheidsdienst van de MIVB.

De ombudsdienst van de MIVB heeft vorig jaar 320 klachten behandeld. Dat zijn er een derde minder dan in 2017, toen er op de ombudsdienst 427 dossiers werden geopend. Het gaat naar goede gewoonte vooral om bezwaren over boetes voor ongeldige vervoersbewijzen.

Daarover bericht de Franstalige openbare omroep RTBF vrijdag.

Van de 320 klachten die ombudsman Jean-Pierre Alvin moest behandelen, waren er 185 over boetes wegens ongeldige of het gebrek aan vervoersbewijzen. “Soms gaat het echt om fraude, maar het kan ook om misverstanden gaan. Wij zijn er om het onderscheid te maken”, legt Alvin uit. Vijftig van die klachten werden meteen naar de prullenmand verwezen, omdat ze buiten de bevoegdheid van de MIVB vielen.

Vooral in september

Er liepen 37 klachten binnen over het gedrag van MIVB-agenten, 20 over agressie op bussen, trams en metro, 16 over tekortkomingen van het MIVB-net (zoals slechte aansluitingen) en 7 over verkeerde communicatie van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij. Vier mensen deden hun beklag over de bus-, tram- of metrostellen.

De meeste klachten kwamen binnen in september. “Dat is meestal zo”, zegt Alvin, die wijst op de start van het nieuwe schooljaar. “Op dat moment hebben sommige Brusselse gezinnen het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen, waardoor het aanschaffen van een MIVB-abonnement wordt uitgesteld. Ook zijn er net dan na een periode van relatieve rust door de zomervakantie veel meer controles.”

Helft boetes geschrapt

Van de 320 klachten in 2018 werd de helft opgelost in het voordeel van de reiziger. Zo doet de onafhankelijke MIVB-ombudsman, aangesteld door het Gewest, het verhaal van een koppel dat op de tram stapte met valiezen. De tijd dat ze zich installeerden, arriveerde hun tram aan de volgende halte waar controleurs hen opwachtten.

“Ik ben gaan opmeten hoelang het traject tussen beide haltes in beslag nam. De tijd was inderdaad te kort, waardoor ze hun vervoersbewijs niet meteen konden valideren", constateerde Alvin. Via de historiek van de MOBIB-kaart stelde hij vast dat het koppel steevast valideerde op het MIVB-net. Hun boete werd dan ook geschrapt. 

Heeft u zelf een klacht? Die kan u kwijt per e-mail op ombudsman@mivb.brussels.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?