Reportage

Eén jaar spottersplatforms: ‘Wij zijn een beetje zot’

Ellen Debackere, Kevin Van den Panhuyzen
13/04/2019

Een jaar geleden werden de eerste twee spottersplatforms rond Brussels Airport ingehuldigd. Die groeiden onverhoopt uit tot zowat de populairste platforms van Europa, als we de lokale spotters mogen geloven. BRUZZ ging op bezoek en keek even mee in de lucht. “Ik probeer een beetje artiest te zijn.”

Het is zondagavond en, tegen de weersvoorspellingen in, schijnt de zon nog. Het ene na het andere vliegtuig lijkt op te stijgen. Een twintigtal mannen volgt alles op de voet. “Een beter moment zal je niet vinden om vliegtuigspotters te treffen,” vertelt Yves Dejardin ons wanneer we hem aantreffen op platform 25L/07R in Steenokkerzeel, een van de nieuwe platforms. “De avondspits ging net van start en de mensen hebben tijd.”

Dejardin is al meer dan 30 jaar vliegtuigvolger, al gaat hij niet elk weekend naar de platforms. “Ik werk op de vrachtafdeling van de luchthaven en kan goede foto’s nemen vanuit mijn bureau,” grinnikt hij. “Toch kom ik minstens één keer per maand naar hier.”

yves dejardin spotter brussels airport

| Yves Dejardin is al meer dan dertig jaar een spotter

Volgens Dejardin groeiden uitkijkplatforms 25L/07R en 01/19 – vernoemd naar de start- en landingsbaan waarop ze uitzicht geven – in een mum van tijd uit tot de meest bezochte platforms van Europa. Dat hebben ze volgens de spotter niet enkel te danken aan hun goede ligging.

“Door de aanwezigheid van de NAVO en de Europese instellingen, én het feit dat hier ook cargovliegtuigen aankomen, kan Brussels Airport rekenen op een uitgebreid arsenaal aan vliegtuigtypes,” klinkt het. “Die 'VIP-vliegtuigen' zie je niet elke dag. Dus komen vliegtuigspotters uit heel Europa naar Brussel. Like bees to honey.”

Boeing 777

Dejardins woorden zijn nog niet koud of een Duitser komt tussen. Thomas Schulz heet hij, en voor de Brusselse platforms komt hij een drietal keer per jaar uit Düsseldorf gereden. “We zitten hier ontzettend dichtbij de baan én de natuur,” verklaart hij de aantrekkingskracht van de platforms.

thomas schulz spotter brussels airport

| Thomas Schulz komt een drietal keer per jaar uit Düsseldorf om de vliegtuigen op Brussels Airport te spotten

Schulz is één van de spotters die op zoek gaat naar speciale edities van vliegtuigen. “Er zijn mensen die alle vliegtuigtypes van een bepaalde luchtvaartmaatschappij op de gevoelige plaat trachten vast te leggen,” zegt hij. “Maar ik ga eerder voor de themavliegtuigen, zoals het Smurfenvliegtuig van Brussels Airlines.”

De man bereidt zijn bezoeken dan ook goed voor aan de hand van de Flightradar-app. “Via die app weet ik welk vliegtuig wanneer te zien zal zijn.”

Schulz is even afgeleid door het verschijnen van een Boeing 777 met bestemming Doha. Iedereen op het platform wordt even stil wanneer het grote toestel van Qatar Airways zichzelf de lucht in hijst. “Hier komen de mensen voor,” zucht Schulz, nadat van het vliegtuig niet meer dan een stipje aan de horizon overblijft.

"Wanneer het onweert, neem ik de mooiste foto’s: het opspattend water in combinatie met de warme motoren geeft schitterende beelden”

Yves Dejardin, spotter

Air Force One

De spotters vormen een hechte gemeenschap. Ze spreken elkaar aan, wisselen foto’s uit op internetfora en reizen soms in groep naar Schiphol, Düsseldorf en Brussel om samen te kunnen spotten. Dat doen ze het hele jaar door.

“Wij, spotters, zijn een beetje zot,” zegt Dejardin. “Koud of niet, voor mooie foto’s moet je iets over hebben. Wanneer het onweert, neem ik de mooiste beelden: het opspattend water in combinatie met de warme motoren geeft schitterende beelden.”

adrian pace spotter brussels airport

| Adrian Pace is piloot in opleiding en maakt van elk vrij moment gebruik om vliegtuigen te spotten

Dat beaamt ook Adrian Pace. De 19-jarige Franco-Marokkaan komt tegen 19 uur ‘s avonds aan om nog snel enkele kiekjes te maken. “Ik studeer voor piloot en woon hier sinds kort vlakbij", zegt hij. “Van zodra ik een beetje tijd heb, kom ik kijken.”

Pace wil alle vliegtuigen fotograferen, ongeacht type of kleur. Al is er een aantal vliegtuigen die hij nooit meer zal vergeten. “De Amerikaanse president Trump die met zijn Air Force One in Parijs landde, was zeer indrukwekkend", vertelt de jonge spotter. “We waren met tientallen spotters toen.” (Lees verder onder de video)

Kippenvel

Intussen toont Dejardin ons enkele van zijn foto’s. “Ik wil vooral mooie beelden schieten. Daarom houd ik van de DHL-vliegtuigen,” zegt hij. “Hun gele kleur steekt altijd mooi af tegen de lucht. Ik probeer een beetje artiest te zijn.”

Ook vliegtuigen die een lange afstand moeten overbruggen – en dus vol brandstof zitten – kunnen op de appreciatie van de spotters rekenen. “Het geluid dat ze voortbrengen is indrukwekkend,” aldus Dejardin. “Ik krijg er telkens kiekebisj van.”

De avond valt en het alarm van repatriëringscentrum Caricole – dat op slechts enkele meters van platform 25L/07R ligt – gaat voor een tweede keer die avond af. Een spotter verwittigt ons dat Rackham – het Kuifje-vliegtuig van Brussels Airlines – op het punt staat te vertrekken. De spotters houden de adem in.

Spotter Yves Dejardin deelde graag zijn foto's met BRUZZ. Bekijk ze hier

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, vliegtuigspotters, Brussels Airport, Spottersplatforms, Boeing, Air Force One, cargovliegtuigen, Brussels Airlines, Yves Dejardin, Thomas Schulz, Adrian Pace

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni