Er beweegt wat tussen Sainctelette en Thurn en Taxis

De aankoop van het Citroengebouw door de Brusselse regering zou haast doen vergeten dat er aan het Bécodoc nog tal van andere projecten in de pipeline zitten die de buurt in korte tijd danig zullen veranderen. Een overzicht.

FOCUS OP SAINCTELETTE EN CITROËN

Museum in de Citroënshowroom

Enkele weken geleden heeft de Brusselse regering een akkoord bereikt over de aankoop van het iconische Citroëngebouw. Het Brussels Gewest wil er, met privécollecties, een museum voor moderne en hedendaagse kunst uit de grond stampen. Een gebouw met culturele uitstraling neerpoten in een industrieel reconversiegebied is een recept dat al in veel andere steden is toegepast, van Bilbao, over Nantes, Amsterdam en Hamburg tot in Oslo.

Woningen in de Citroënateliers

Om de verbouwing van het museum te financieren zal het ateliergedeelte (tussen de Willebroekkaai en de Akenkaai) omgevormd worden tot een vierhonderdtal appartementen. Dat wordt niet eenvoudig, omdat het om een immense hangar gaat. Minister-president Rudi Vervoort (PS) stelt daarom voor om binnenin een stadsplein en groen park te maken. Hoe precies wordt nu samen met de Kristiaan Borret, de bouwmeester, verder onderzocht. De gronden moeten eerst gesaneerd worden.

Saincteletteplein

Minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) wil het Saincteletteplein heraanleggen van aan de Albert II-laan tot aan de grens met Molenbeek. Het plein moet aangenamer worden voor fietser en voetganger. Een oproep voor een ontwerp wordt mogelijk nog dit jaar gelanceerd.

CITROËN NAAST HET TIR

Citroën verhuist in 2017 met een deel van haar activiteiten naar het Terrain Adjacent Au Centre Tir (TACT), een nieuwe ontwikkeling van maar liefst 70.000 vierkante meter op Thurn & Taxis naast het TIRgebouw. De Haven van Brussel had plannen om op die plek logistieke activiteiten uit te bouwen, eventueel zelfs met de mogelijkheid om via een brug de goederen tot aan het Vergotedok te brengen, maar die plannen moeten nu gedeeltelijk herzien worden.

Citroën zou een terrein krijgen aan de kant van de Havenlaan. Minister-president Vervoort belooft tevens een aanleg van de omgeving van het vervallen negentiende-eeuwse dienststation dat aan het terrein grenst.

TIVOLI

Citydev bouwt hier een ecologische woonwijk met in een eerste fase vierhonderd woningen. Timing: 2019.

MEANDERGEBOUW

Tweeduizend ambtenaren van de Vlaams administratie verhuizen in eind 2017 naar het Meandergebouw, ontworpen door Willem Jan Neutelings. De bouwvergunning werd in januari afgeleverd.

GEN-STATION THURN & TAXIS

De federale regering wil het ongebruikte NMBS-station Pannenhuis omvormen tot een GEN-station Thurn & Taxis en mee opnemen in het voorstadsnet dat nu snel vorm moet krijgen.

WONINGEN AAN THURN & TAXIS

Langs de Picardstraat is recent begonnen met de grondwerken voor de bouw van de eerste woningen op de T&T-site.

PICARDBRUG

De bouwvergunning voor de voetgangers, fiets- en trambrug is hangende. Concrete plannen voor een brug over het kanaal die een betere verbinding tussen Thurn & Taxis en het Noordstation moet verzekeren dateren van 2002! De Stad Brussel verzet zich tegen de brug.

WONINGEN OP DE SITE VAN HET OUDE POSTGEBOUW

AG Real Estate kocht in 2013 een gebouw van de Bpost tussen de Willebroekkaai en de Akenkaai en wil daar appartementen bouwen. In een eerste fase gaat het om 141 woningen. Voor het ontwerp doet de promotor beroep op architect Stéphane Beel, bureau 51N4E en Architectes Associés. Het project heet Canal Wharf. Timing: 2018.

OMGEVING UPSITE

Ter hoogte van ‘s lands grootste woontoren krijgt de kade een beurt. Het was de bedoeling om de kade daarbij ook te verlagen, maar voorlopig blijft het enkel bij een nieuwe wegbedekking betaald door promotor Atenor. De ondergrond is er vervuild omdat er vroeger een tankstation was, en voorlopig wil niemand de kosten van de sanering op zich nemen.

PARK BECO WEST

Hier komt een lang smal park van 3,2 hectare, met ludieke insteek. Zo heeft de Brusselse regering het twee jaar geleden beslist. In de zomer van vorig jaar is de gerenommeerde landschapsarchitect Georges Descombes aangesteld om het park te tekenen. De bouwmateriaalbedrijven die er zich nog bevinden krijgen een plek aan het Vergotedok. De buurtbewoners krijgen inspraak voor de invulling. De gronden moeten gesaneerd worden, gebouwen worden afgebroken en pas dan kan begonnen worden. Vandaag hebben enkele loodsen een tijdelijke socioculturele bestemming. Timing: eind 2018

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?