Flausch: ‘Stop met alles-voor-de-auto’

© brusselnieuws.be
19/09/2011
Wie dacht dat Alain Flausch na de eerdere hetze rond zijn persoon een mildere toon zou aanslaan, heeft het mis. De directeur-generaal van de MIVB vindt dat de feestelijkheden rond de Week van de Vervoering de boodschap ondersneeuwen. "Als we doorgaan met het 'alles voor de auto'-principe, dan dreigt de chaos."

"Door al die feestelijkheden dreigt men het doel van de Week van de Vervoering te vergeten, en dat doel is het openbaar vervoer een stem te geven," zegt Alain Flausch in Le Soir maandag. "Een stem die zegt: het openbaar vervoer is de ruggengraat van de mobiliteit in Brussel."

Hij wijst op een paar uitdagingen die dringend en met de nodige ambitie dienen aangepakt: de metro naar Schaarbeek, de automatisering van de metro, nieuwe tramlijnen en de aankoop binnen de vijf jaar van bijkomende autobussen.

'Chaos niet veraf'
Flausch vindt dat "in de politiek in het algemeen de besluitvorming niet snel genoeg gaat. Aan de vooravond van de ondertekening van een nieuwe beheersovereenkomst voor de MIVB, moet iedereen bewust zijn van de keuze: of een stad die helemaal dichtslibt door het verkeer, of ambitieuze maatregelen die dit verhinderen. Maar dat zeggen we al tien jaar. Als we doorgaan met het 'alles voor de auto'-principe, dan dreigt de chaos. En daar staan we niet ver van af," waarschuwt Flausch.

Reeks controversiële uitspraken
De MIVB-baas was de voorbije maanden niet uit de actualiteit weg te denken. Eerst waren er zijn verklaringen in de Spaanse krant El Pais al zouden rechtse regeringen meer investeren in infrastructuur voor het openbaar vervoer, terwijl linkse regeringen meer investeren in een tewerkstellingspolitiek. Die uitspraak deed hij in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Internationale Unie van Openbaar Vervoer (UITP).

In juni was er heel wat te doen rond een uitgelekte MIVB-nota (waar Flausch zich van distantieerde, red.). De omstreden nota 'Visie 2040' liet zich negatief uit over de Brusselse politieke klasse en de impact van migrantenpolitici. Die zouden de MIVB vooral als werkgelegenheidsbedrijf zien en huiveren voor investeringen in infrastructuur.

Voorts uitte hij publiekelijk zijn ongenoegen over het feit dat hij al jarenlang geen loonsverhoging meer heeft gekregen. Flausch ziet zichzelf als "een van de slechtst betaalde openbaar vervoersbazen van de planeet".


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni