Geen geld voor nieuwe Noord-Zuidtunnel

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
14/11/2012
Er komt geen nieuwe treintunnel onder Brussel om de verzadigde Noord-Zuidverbinding te ontlasten. Er wordt niet genoeg geld vrijgemaakt, en de Brusselse regering wil er niet van weten.

Het nieuwe investeringsplan 2013-2025 van de NMBS-Groep is klaar, maar moet nog ter goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van bestuur van de NMBS-koepel. Daarna keert het, al dan niet in gewijzigde vorm, terug naar minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS), om daarna voorgelegd te worden aan de gewesten en de federale overheid.

Een nieuwe treintunnel voor de verzadigde Noord-Zuidverbinding valt in het investeringsplan echter uit de boot. Hoewel er tot 2025 alles bij elkaar 24,4 miljard euro geïnvesteerd kan worden, is er maar anderhalf miljard euro uitgetrokken voor nieuwe infrastructuur. Een treintunnel of een spooruitbreiding valt daar niet onder, want eerder begrootte infrastructuurbeheerder Infrabel, onderdeel van de NMBS-koepel, zulke werkzaamheden op 3,5 tot 5 miljard euro.

Wat het dan wel wordt, wil Tineke Sonck, woordvoerster van minister Magnette, niet zeggen. "Er worden verschillende alternatieven onderzocht," klinkt het. "De Noord-Zuidverbinding krijgt in het investeringsplan het label 'prioritair' zonder dat er een concreet project naar voren geschoven is." Wat de alternatieven dan zijn, wil Sonck ook niet kwijt. Maar hoewel het project dus als prioritair bestempeld zou zijn in het plan, is het te besteden geld niet exclusief gekoppeld aan de Noord-Zuidverbinding. Het anderhalf miljard euro moet ook dienen voor andere investeringsprojecten op het spoor. Sonck: "Ook andere partners, zoals de deelstaten, kunnen aan investeringsprojecten bijdragen."

Het is maar de vraag of de treintunnel onder Brussel als serieuze optie is onderzocht. In een basisversie van het investeringsplan 2013-2025 was het dossier gewoonweg niet opgenomen. Magnette zou zelf aangedrongen hebben om het alsnog op te nemen. Bovendien ligt de Brusselse regering dwars. Die wil dat de federale overheid investeert in een eigen Brussels treinnetwerk, waarbinnen geen plaats is voor een uitgebreide Noord-Zuidverbinding. "Brussel is geen passageplek," zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni