Groen: ‘Bredere Ring kost miljard euro’

© tvb

Twee rijstroken extra zou de toegangswegen naar de Ring rond Brussel doen dichtslibben. Dat stelt de partij Groen op basis van een studie. De kostprijs zou bovendien kunnen oplopen tot een miljard euro.

<p>Groen baseert zich op een studie van Transport and Mobility Leuven (TML), die eerder ook al de Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace voorzag van studiemateriaal.</p><p>De verbreding zal een averechts effect hebben, zo maakt Groen op uit de studie. "Het fileprobleem zal alleen maar verschuiven en vergroten", zegt Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum. "De Ring zelf wordt immers verbreed, maar de op -en afritten en de toekomende snelwegen (E40, E19, E411, A12) niet. De nieuwe rijstroken zullen extra auto's aanzuigen waardoor het fileprobleem zich zal verplaatsen van de Ring naar de op -en afritten en de toekomende snelwegen."</p><p>Brussels parlementslid Annemie Maes vreest dan weer voor een nefast effect van de verbreding op de Brusselse mobiliteitsdoelstelling. Zij pleit voor rekeningrijden als alternatief. "Het Iris 2-plan stelt de autodruk tegen 2018 met 20 procent naar beneden moet. Rekeningrijden past perfect binnen deze doelstelling. Een verhoging van de capaciteit van de Ring rond Brussel daarentegen dreigt deze inspanningen teniet te doen", aldus Maes.</p><p>Daarnaast blijkt volgens Groen dat de kosten van een verbreding niet opwegen tegen de baten. De investeringskosten voor infrastructuur alleen zouden bijvoorbeeld kunnen oplopen tot 1 miljard euro. "Voor elke euro die de Vlaamse regering in het bouwen van de infrastructuur investeert, krijgt ze de komende 25 jaar slechts 67 cent terug. Een verlieslatende investering is een slechte investering", meent Sanctorum.</p><p>De Vlaamse regering voorziet de verbreding nog steeds als de meest realistische optie in haar toekomstproject voor de snelweg. Daarbij moeten doorgaand en lokaal verkeer van elkaar gescheiden worden, wat de doorstroming moet verbeteren.</p><p>Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&amp;V) countert de kritiek door onder andere te verwijzen naar de flankerende maatregelen, zoals de aanleg van 400 kilometer fietspaden en de komst van vier gloednieuwe tramlijnen in de Rand. Die ingrepen moeten de druk op het verkeer doen afnemen.</p>

Uitbreiding Ring rond Brussel

De Ring zorgt al enkele jaren voor wrijvingen tussen Vlaanderen en Brussel. Is de verbreding van de Ring het juiste antwoord op het groeiende verkeersprobleem? De meningen zijn verdeeld.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?