| Actievoerders dragen een spandoek met 'Wij Betalen Niet' erop.

Infor Gaz Elec: ‘Er zijn alternatieven voor niet-betalen van de energierekening’

Jasmijn Post
© BRUZZ
19/10/2022

Deze week lanceerde de actiegroep ‘Wij Betalen Niet’ ook in Brussel. De organisatie Infor Gaz Elec adviseert consumenten uit Brussel om eerst op zoek te gaan naar de sociale maatregelen die er zijn om consumenten in nood te helpen. “Wie stopt met betalen riskeert extra kosten of afsluiting.”

De energierekeningen blijven stijgen en dat leidt tot acties waarbij mensen aangeven dat ze hun factuur niet langer willen of kunnen betalen. Vorige maand waaide de ‘Don’t Pay’-actie onder de noemer ‘Wij Betalen Niet’ over vanuit het Verenigd Koninkrijk. Deze week lanceerde de actiegroep ook in Brussel.

Stoppen met betalen is een logisch gevolg van de hoge factuur, maar niet verstandig. Dat zegt Nicolas Poncin van consumentenorganisatie Infor Gaz Elec. Er zijn extra kosten verbonden aan niet betalen. De stress die komt kijken na de ingebrekestelling is niet te onderschatten, zegt Poncin. "Je krijgt herinneringen via post en telefoon."

Wie stopt met betalen kan vaak nog wel enkele maanden tot een half jaar gebruik blijven maken van gas en elektriciteit. De vrederechter moet eerst toestemming geven voordat een rekening wordt afgesloten. "Daarna krijgen mensen te maken met andere problemen, zoals vocht in huis of zelfs mensen die op een andere – onveilige – manier proberen te verwarmen. Dat zijn geen echte alternatieven."

Poncin begrijpt wel dat mensen stoppen met betalen, maar ziet liever een oproep om gebruik te maken van de sociale diensten die er zijn. Poncin verwijst naar het sociaal tarief waar heel wat Brusselaars voor in aanmerking komen. Dat verminderde tarief kunnen Brusselaars aanvragen via onder andere het plaatselijke OCMW, de FOD Sociale Zekerheid en Iriscare.

Ook de status van beschermde klant kan uitkomst bieden. Wie een ingebrekestelling heeft ontvangen en deze niet kan betalen en onder een bepaalde inkomensgrens blijft, maakt recht op een afbetalingsregeling verspreid over vijf jaar. Tachtig procent van de Brusselaars komt in aanmerking. Het enige nadeel? De maatregel geldt slechts bij Sibelga. "Je kunt je afvragen over het de taak van de netbeheerder is om een sociale maatregel door te voeren," zegt Poncin.

Als gas en elektriciteit zijn afgesloten, krijgen mensen te maken met andere problemen, zoals vocht in huis.

Nicolas Poncin, Infor Gaz Elec

Infor Gaz Elec ontstond in 2007 na de liberalisering van de energiemarkt. De organisatie heeft als doel consumenten te informeren over de energieaanbieders. "We willen niet per se terug naar publieke providers, maar vragen wel sociale maatregelen én transparantie. Mensen willen gewoon gas en elektriciteit, de marktlogica is niet nodig."

Het laatste jaar heeft de Infor Gaz Elec het aantal vragen zien verdubbelen. Wat de winter nog brengt, is moeilijk te zeggen. Nog niet alle consumenten hebben al om hulp moeten vragen. Een deel van de klanten heeft een vast contract. Een ander deel heeft de energierekening tot nu toe betaald door te besparen op andere kosten.

De campagne Wij Betalen Niet probeert zicht te krijgen op de problematiek via een website waarop mensen die hun rekeningen niet meer kunnen of willen betalen, zich kunnen registreren. "Zo kunnen we via een teller een zicht krijgen op het aantal mensen en de grootte van het probleem," zegt mede-initiatiefnemer Peter Terryn.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni