Jérôme Counet, de record-Villoman

1.875 keer leende Jérome Counet ondertussen een Villo-fiets uit, een record. Weer of geen weer: minstens twee keer per dag kruipt hij op een huurfiets. “Wegmarkeringen dienen tot niets wanneer automobilisten ze niet respecteren."

Luikenaar Jérôme Counet (32) kwam dertien jaar geleden in Brussel wonen, meer bepaald in Schaarbeek. "Om milieuredenen besliste ik vrij snel om mijn verplaatsingen enkel nog te voet te doen," vertelt hij aan brusselnieuws.be. "Maar een verplaatsing van Schaarbeek naar pakweg Vorst, daar ben je makkelijk een uur zoet mee."

"Een fiets kopen zag en zie ik niet zitten. Niet praktisch genoeg wanneer je verschillende bestemmingen hebt en bovendien heb ik geen opbergruimte voor een fiets. Villo daarentegen bood een oplossing voor mij: mijn ecologische keuze om niet te vervuilen tijdens m'n verplaatsingen kon ik koppelen aan snelheid."

"Ik nam een abonnement in juni 2009. Toen was het nog niet evident, omdat het aantal Villo-stations nog beperkt was. Ik werk als informaticus in de Europese wijk. Ik moest dus eerst met de bus naar Schuman, en pas dan kon ik op de fiets. Sindsdien is de situatie fel verbeterd. Het was ook even wennen aan de zwaarte van de Villo-fietsen, vooral bergop. Maar ik ben eraan gewoon, en aarzel dus niet om bergop te rijden. Goed voor mijn conditie."

Markeringen
Is Brussel wel klaar voor de fiets? "De jongste jaren is de weginfrastructuur in Brussel verbeterd. Er komen steeds meer wegmarkeringen bij voor de fietsers. Maar dat het verre van perfect is, bewijst de zopas heraangelegde Leuvensesteenweg in Sint-Joost. Men had kunnen kiezen voor roze, goed zichtbare fietspaden, maar dat is dus niet het geval."

"Bovendien dienen wegmarkeringen tot niets als ze niet worden gerespecteerd door de automobilisten. Een groot probleem blijven de eenrichtingverkeersstraten waar fietsers in mogen. Vele automobilisten houden echt geen rekening met de fietsers daar. Op smalle stroken zoals de Koningsstraat heb ik al verschillende keren een achteruitkijkspiegel tegen mijn zij of arm gekregen omdat automobilisten te dicht bij de fiets rijden."

Blokkeren
Als informaticus heeft Counet nog een paar tips meegegeven aan Villo. "Het zou perfect mogelijk zijn om defecte Villo's te blokkeren, bijvoorbeeld wanneer een fiets drie keer na mekaar slechts voor één minuut wordt uitgeleend. Dan is toch duidelijk dat er iets niet klopt met de fiets… Je zou als gebruiker ook via een toetsenmenu moeten kunnen intikken over welk mankement het gaat.

Andere voorstel van Counet: "In Parijs krijg je 15 minuten extra wanneer je een fiets van een zeer druk station, brengt naar een niet-populair station. Dat systeem zou Villo ook in Brussel kunnen invoeren."

Heeft Counet met zijn score nu iets gewonnen? "Ja, er zijn nog gesprekken aan de gang met Villo. Ik denk wel dat er een gratis abonnement ofzo inzit," besluit hij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?