Kasseien maken plaats voor asfalt op Havenlaan

© Mobiel Brussel
De Brusselse regering heeft donderdag het kader voor de definitieve heraanleg van de Havenlaan goedgekeurd. Het is nog altijd de bedoeling om op korte termijn een vergunning aan te vragen. Maar niet zonder overleg. De veelbesproken platanen mogen blijven, de kasseien moeten baan ruimen voor asfalt.

"Ik wil op korte termijn komen tot een breed gedragen project", zegt minister van Openbare werken Brigitte Grouwels (CD&V) in een persbericht. "Deze beslissing sluit aan bij de lopende werkzaamheden in de Havenlaan voor de aanleg van een voet- en fietspad, waarbij de bomenrij maximaal gevrijwaard bleef".

De regering bevestigde donderdag de "hoogdringendheid" om de Havenlaan opnieuw aan te leggen. Ze bevestigt ook de keuze om de wegbedekking in asfalt uit te voeren, het voetpad aan de buitenzijde van de bomenrijen te verbeteren. Aan de binnenzijde van de bomen moet aan elke kant een afgescheiden fietspad komen.

"De volgende maanden zal de administratie Mobiel Brussel, in nauw overleg met de betrokkenen, het nodige (studie)werk verrichten om te komen tot een breed gedragen heraanlegproject", aldus Grouwels. "Van bij de aanvang zal veel aandacht besteed worden aan de organisatie van burgerparticipatie en aan de communicatie met het publiek."

Er komt dus overleg met de havenbedrijven, de buurtverenigingen en de vele gebruikers van de Havenlaan. De regering wil "op korte termijn" een stedenbouwkundige vergunning aanvragen.

Het Brusselse Gewest begon in de zomer van 2011 al met de heraanleg van de Havenlaan, maar die werken werden stilgelegd door de rechter na klachten van buurtbewoners en milieugroeperingen. Zij protesteerden tegen het verdwijnen van de platanen en de kasseien.

De beslissing van de regering kwam er op de laatste ministerraad voor het zomerreces, die ook beslissingen opleverde over onder meer de begroting 2014, tram 71, premies voor herhuisvesting en maatregelen tegen stedenbouwkundige inbreuken.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?