'Leegbeek': campagne noemt leegstaande gebouwen 'twintigste Brusselse gemeente'

© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| Het voormalige postsorteercentrum aan het Zuidstation: in maart lanceerden Sint-Gillis en de NMBS een oproep voor de tijdelijke invulling van 1.300 vierkante meter die ruim twintig jaar leegstaat.

Volgens vzw Toestand telt Brussel een twintigste gemeente met een oppervlakte van 6,78 miljoen vierkante meter. Dat is de ruimte die volgens de vzw leeg staat in Brussel. Toestand geeft zelf een socio-culturele invulling aan leegstaande gebouwen en lanceert een campagne.

Verschillende organisaties die zich inzetten voor de reactivering van leegstaande gebouwen - waaronder vzw Toestand, Woningen123Logements en Communa - hebben een nieuwe campagne gelanceerd. Volgens hen telt Brussel niet negentien, maar twintig gemeenten. Die 'twintigste gemeente' heet St-Vide-Leegbeek en heeft volgens de initiatiefnemers een oppervlakte van 6,78 miljoen vierkante meter.

Dat is volgens de organisaties achter de campagne hoeveel vierkante meter leegstaande gebouwen Brussel telt. "Dat is een gegeven waarmee we een publiek debat willen aangaan", zegt Pepijn Kennis van vzw Toestand aan BRUZZ. Kennis is overigens ook lijsttrekker voor de verkiezingen voor de burgerbeweging Agora.

De organisaties hebben de 'twintigste gemeente' een website gegeven, leegbeek.brussels. "Ondanks de sociale en maatschappelijke noden, vertrouwen de grote openbare grondontwikkelaars het beheer van grote gebieden en gebouwen toe aan particuliere bedrijven. Zij sluiten initiatieven zonder winstoogmerk uit door middel van een competitieve aanbestedingsprocedure", klinkt het in het manifest van de campagne. "Deze bedrijven reduceren de leegstaande ruimtes tot een 'succesvolle economische niche'."

'Winst'

Volgens Toestand gebeurt er te weinig met lege gebouwen en worden de regels van de markteconomie steeds vaker gebruikt bij het bepalen van een tijdelijke invulling. "We zien dat het tijdelijk gebruik steeds vaker wordt toegewezen aan bedrijven die er ook winst uit slaan", aldus Kennis.

"Dat willen we met deze campagne veranderen. We willen het Brussels Gewest pushen om een maatschappelijke meerwaarde te koppelen aan de tijdelijke invulling van leegstaande ruimten, zodat mensen die de ruimte het meeste nodig hebben, die ook kunnen gebruiken."

Volgens de organisaties achter de campagne moeten leegstaande ruimten gebruikt worden voor "noodopvang en samenhuizen, een sociale en solidaire economie en voor socioculturele, sportieve en artistieke activiteiten."

De campagne zal zichtbaar zijn op verschillende festivals, waaronder Kunstenfestivaldesarts. "We plannen nog enkele concrete acties in de toekomst", zegt Pepijn Kennis nog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?