Het sorteercentrum Brussel X van Bpost
© PhotoNews

Meer dan helft bevraagde pakjesbezorgers zegt te snel te rijden

© Belga
06/07/2022

Meer dan de helft van pakjesbezorgers die deelnamen aan een enquête van veiligheidsinstituut Vias zegt soms of vaak te snel te rijden. Dat blijkt dinsdag uit de studie, die Vias uitvoerde in opdracht van minister van Post Petra De Sutter (Groen). Voor minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) moeten de oorzaken aangepakt worden "door betere arbeidsomstandigheden en minder druk op de bezorgers".

De studie had tot doel om de impact van pakjesleveringen in kaart te brengen op mobiliteit en verkeersveiligheid in België. Er werden twee steekproeven van duizend Belgen bevraagd. Ook bevroeg Vias honderd pakjesbezorgers zelf.

Uit de studie kwam ten eerste de paradox naar voren dat acht op de tien bevraagden geregeld dingen online kopen, maar dat ook drie op de vier zich ergeren aan de aanwezigheid van pakjesbezorgers. Dat is zelfs zo als ze niet de regels overtreden. Zo ergeren zes op de tien bevraagden zich als pakjesbezorgers laden en lossen op de weg, eerder dan op een fiets- of voetpad, terwijl dat wettelijk gezien wel mag.

Volgens minister De Sutter kan een en ander verklaard worden door de houding van de chauffeurs zelf. Zo gaven meer dan de helft van de bevraagde chauffeurs aan soms of vaak te snel te rijden. Een derde deed dat ook in de buurt van een school. Ook beschouwt de helft fiets- en voetpaden als een parkeerplek en een derde zegt zelfs agressief te rijden. Een derde zegt verstrooid te zijn bij het uitstappen.

'Ook goed nieuws'

Maar De Sutter onthoudt uit de studie ook goed nieuws en stelt vast dat de sector inspanningen levert. Ze zegt in een persbericht dat ze "de indruk krijgt dat verkeersveiligheid een centralere plek krijgt in de pakjessector". Daarnaast noemt ze het opmerkelijk dat vier op de tien bevraagden graag meer willen betalen voor hun verzending als daardoor de bezorger werkt onder betere voorwaarden. De helft wil gerust zijn pakje ophalen in een afhaalpunt als ze daardoor minder moeten betalen.

"We moeten de oorzaken van het gedrag aanpakken door betere arbeidsomstandigheden en minder druk op de bezorgers," zegt ook minister Gilkinet in het persbericht. "Tegelijkertijd zet ik mij in om duurzamer en ecologisch transport voor leveringen te bevorderen. Veel spelers in de sector innoveren nu al en staan te trappelen om te worden ingeschakeld. Zij toonden mij dat de fiets een belangrijke rol kan spelen. Het potentieel is er: niet minder dan twintig procent van de ritten met bestelwagens in België kan afgelegd worden met bakfietsen. Dit is een prima oplossing voor de laatste kilometer, zeker in de stad."

De Sutter wijst tot slot op verschillende acties die ze onderneemt om de situatie te verbeteren. Zo loopt er een onderzoek om het gebruik van pakketautomaten te stimuleren.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni