MIVB en Plan International lanceren campagne tegen seksistisch gedrag

© MIVB
| In de week van 20 mei voert het gezelschap "Compagnie Tadam" toneelstukjes op in verschillende metrostations om de reizig(st)ers bewust te maken voor de problematiek van seksuele intimidatie.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB en de ngo Plan International hebben dinsdag een sensibiliseringscampagne gelanceerd die de strijd aanbindt tegen grensoverschrijdend gedrag in het openbaar vervoer. Bedoeling is slachtoffers en getuigen te informeren en te sensibiliseren over seksistisch gedrag door hen aan te zetten te (re)ageren.

Met de campagne wil de MIVB in de eerste plaats mensen sensibiliseren om iets te ondernemen als ze getuige zijn van grensoverschrijdend gedrag door het ongepaste gedrag te melden. Onrechtstreeks richt de campagne zich tot de belagers, door hen te doen inzien dat hun slachtoffer niet alleen is, maar dat ze ondersteund wordt door iedereen rondom haar.

De campagne is het resultaat van een samenwerking tussen de MIVB en de jonge activisten van het project "BruxELLES" van de ngo Plan International. De campagne wordt getoond in de uithangborden in de stations, in de voertuigen van de MIVB en wordt gedeeld op sociale media. Een leaflet met tips, informatie en nuttige nummers voor slachtoffers en getuigen van intimidatie wordt uitgedeeld op het vervoersnet. Er wordt ook een filmpje in die zin verspreid via sociale media.

In de week van 20 mei voert het gezelschap "Compagnie Tadam" toneelstukjes op in verschillende metrostations om de reizig(st)ers bewust te maken voor de problematiek van seksuele intimidatie. Op dat moment wordt de leaflet eveneens uitgedeeld. De problematiek van grensoverschrijdend gedrag werd eveneens opgenomen in de sensibiliseringsworkshops die de MIVB al organiseerde in scholen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?