tunnel 01

Mobiliteitsoverleg: 'Tunnels blijven zeker nog drie jaar open'

© brusselnieuws.be
22/02/2016

De Belgische mobiliteitsministers zaten maandagochtend voor het eerst in jaren samen op het kabinet van Brussels Mobiliteitsminister van Pascal Smet (SP.A). Dat overleg kwam er door de problemen met de Brusselse tunnels. Grote beslissingen kwamen er niet, maar de vergadering verliep 'in een constructieve sfeer'. In maart ligt er een plan om de tunnels aan te pakken. Alle tunnels blijven deze legislatuur open.

Het belangrijkste doel van de vergadering was alle ministers rond de tafel te krijgen. Het laatste overleg dateerde namelijk al van jaren geleden. Concrete beslissingen werden er niet genomen. Er werd wel duidelijk gemaakt waar elke minister mee bezig is.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) benadrukte nog eens dat Brussel geen geld vraagt van de andere gewesten. "Het is raar dat iedereen altijd zegt dat ze geen geld willen geven, want we hebben dat nooit gevraagd. Maar de andere gewesten moeten wel investeren in alternatieven. Het is onze verantwoordelijkheid"

"We willen ook geen federaal Beliris-geld, want dat is bedoeld voor de werken aan de metro", zei hij. "Die werken zijn te belangrijk. We willen het alleen als het budget groter zou worden."

Renovatieplan
In maart stelt de minister het renovatieplan voor de tunnels voor. "Alle tunnels worden gerenoveerd. Het sluiten van de tunnels is deze legislatuur niet aan de orde. Op langere termijn komt dat op de agenda, en we lanceren daar ook een studie voor."

Het plan moet duidelijkheid geven over de timing en de financiering. Met de werken is zo'n 500 miljoen euro gemoeid. Een publiek-private samenwerking zou een optie zijn.

De plannen voor de gesloten Stefaniatunnel zitten op schema. "Deze week worden de laatste betonanalyses uitgevoerd. De openbare aanbesteding ligt klaar, dus daar kunnen we snel mee vooruitgaan", klonk het bij Smet.

Alternatieven
Concrete beslissingen kwamen er niet, maar elke minister gaf een overzicht van lopende projecten. Waals minister van Mobiliteit Di Antonio (CDH) had het over carpoolen. Via apps moet dat gemakkelijker worden. Aparte rijstroken voor autodelers zijn ook een optie.

Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit voor N-VA, liet weten dat er gewerkt wordt aan Vlaamse randparkings en sneltrams van De Lijn. "Dat is niet voor binnenkort, maar alles zit op schema", benadrukte hij. Geld aan Brussel geven wil hij niet, maar Vlaanderen wil Brussel wel helpen door expertise over tunnels te delen.

Het tempo van de ontmoetingen gaat omhoog: vrijdag volgt nog overleg over het Gewestelijk Expresnet (GEN) bij federaal minister Jacqueline Galant (MR). Over een paar maand komen de Mobiliteitsministers samen op initiatief van Ben Weyts.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni