Molenbeek protesteert tegen afschaffing 469 parkeerplaatsen op Havenlaan

© c Brussel Mobiliteit

Bij de heraanleg van de Havenlaan zullen 469 parkeerplaatsen verdwijnen. Volgens het milieueffectenrapport zal dit voor een toegenomen mobiliteitsdruk zorgen op de nabijgelegen Maritiemwijk in Molenbeek. Schepen van Stedenbouw en Mobiliteit Olivier Mahy (MR) wil toch nog 202 parkeerplaatsen integreren tussen de geplande bomenrijen.

Woensdag vindt in het stadhuis van Brussel de overlegcommissie plaats over de plannen van de herinrichting van de Havenlaan. Volgens die plannen, die te raadplegen zijn op de website van Brussel Mobiliteit, zullen de kasseien verdwijnen om plaats te maken voor een betonnen wegdek, en wordt de weg smaller gemaakt zodat er langs beide kanten plaats is voor een breed voet- en fietspad. Ook zullen er dubbele rijen bomen verschijnen en worden zo goed als alle alle parkeerplaatsen geschrapt.

Net dat laatste stoot de gemeente Sint-Jans-Molenbeek voor de borst, ook al ligt de Havenlaan op grondgebied van de Stad Brussel. Uit het effectenrapport blijkt immers dat de afschaffing van de in totaal 469 parkeerplaatsen (423 voor auto's en 46 voor vrachtwagens) voor een toegenomen mobiliteitsdruk zal zorgen in de nabijgelegen Molenbeekse Maritiemwijk.

Volgens schepen Olivier Mahy zal de wijk dit verlies niet kunnen dragen. "Het schrappen van de plaatsen zal twee gevolgen hebben", zegt Mahy. "De niet-Molenbekenaren zullen in Molenbeek komen parkeren en de Molenbekenaren die de gewoonte hebben op de Havenlaan te parkeren, wegens plaatsgebrek in de Maritiemwijk, zullen er geen plaats meer vinden."

Wildparkeren
Daarom vraagt hij met aandrang om een deel van de parkeerplaatsen op de Havenlaan te behouden. "Dit kan door een parkeerplaats te integreren tussen de bomen, voor de twee nieuwe rijen iepen", aldus de schepen. "Hierdoor kunnen tussen Sainctelette en de Claessensstraat 202 plaatsen gecreëerd worden."

"Men hoeft hiervoor niet aan de uitlijning van de bomen of aan de wandelplaatsen te raken", maakt hij zich sterk. "Enkele kleine aanpassingen aan de breedte zullen volstaan. Bovendien zullen wij zo meteen het wildparkeren tussen de bomen aanpakken."

Ook vraagt Mahy duidelijkheid aan Brussel Mobiliteit over de maatregelen die de schrapping van de 46 parkeerplaatsen voor zwaar vervoer moeten compenseren. "Er is geen sprake van dat Molenbeek deze verkeerslast opneemt", zegt Mahy. "Het parkeren van vrachtwagens is bovendien op het grootste deel van het grondgebied van de gemeente verboden."

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?