Havenlaan kassei plataan

| De typische kasseien en platanen van de Havenlaan zorgen voor veel discussie: houden of niet?

De vergunning voor de heraanleg van de Havenlaan is vernietigd door de Raad van State. Dat schrijft RTBF en wordt bevestigd aan BRUZZ. Al vijftien jaar lang is er verzet tegen de heraanleg. Hoe het nu verder moet, is nog niet duidelijk.

Eind 2019 kreeg Brussel Mobiliteit een vergunning voor de heraanleg van de Havenlaan, maar anderhalf jaar later lieten de werken nog steeds op zich wachten. Bouwheer Brussel Mobiliteit wilde drie beroepsprocedures bij de Raad van State afwachten, voor de werken van start zouden gaan.

Actiecomités als Arau en BrusselFabriek lanceerden een eerste procedure tegen de heraanleg, omdat het Gewest de laan niet wil klasseren en de typische kasseien wil vervangen door asfalt en beton. Daarover loopt al vijftien jaar lang een veldslag, sinds de eerste plannen voor de heraanleg in 2008 op tafel werden gelegd.

De Havengemeenschap lanceerde een tweede beroepsprocedure. Volgens het plan van Brussel Mobiliteit zou er een breed tweerichtingsfietspad moeten komen langs het kanaal. De Haven verzet zich daartegen, omdat ze vreest dat dat tot meer ongevallen zou leiden. Vrachtwagens zouden het fietspad moeten oversteken om te laden en te lossen.

Daarnaast trok ook een recyclagebedrijf naar de Raad van State. Het is in die zaak dat de Raad van State de vergunning voor de heraanleg vernietigd heeft, omdat het advies van de brandweer ontbrak in het dossier. De beslissing viel al begin vorig jaar, al bleef dat tot vandaag onder de radar.

Nieuwe mobiliteitsstudie

Hoe het nu verder moet met de heraanleg van de Havenlaan is nog niet helemaal duidelijk. In principe zou Brussel Mobiliteit dezelfde plannen opnieuw kunnen indienen. "Maar dan met het advies van de brandweer," zegt woordvoerster Inge Paemen.

Wel zijn die huidige plannen gebaseerd op een mobiliteitsstudie die al een tiental jaar oud is en is de mobiliteitssituatie in de zone intussen veranderd. Toen was er bijvoorbeeld nog geen sprake van een gerenoveerde Annie Cordytunnel of de Suzan Danielbrug.

Brussel Mobiliteit zou dus even goed opnieuw naar de tekentafel kunnen, bijvoorbeeld na een nieuwe mobiliteitsstudie. "We zouden alles opnieuw kunnen herbeginnen, met overleg met alle betrokken stakeholders," aldus Paemen nog, "maar of we dat doen, hangt af van de politiek." Wat Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) van plan is, is nog niet duidelijk.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Heraanleg van de Havenlaan, havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni