Nieuwe campagne moet Brusselse werkzoekenden naar Vlaamse Rand lokken

Updated: 12-03-2019 - 17:09

VDAB en Actiris lanceren dinsdagochtend hun nieuwe campagne om Brusselse werkzoekenden naar de Vlaamse Rand te trekken. Onder de slogan Nieuwe job? Volgende stop! hebben ze één van hun twee “Job on, hop off”-busritten laten vertrekken, om hun nieuwe website te promoten. "Er wordt nog te vaak gezegd dat de taal en de afstand een brug te ver is. Terwijl dat helemaal niet het geval is."

De Vlaamse rand vergrijst en heeft steeds meer vacatures die niet ingevuld geraken. In Brussel zijn er nochtans veel jonge Brusselaars die geen werk vinden. Daarom slaan VDAB en Actiris nu de handen in elkaar om de werkzoekenden en de werkgevers dichter bij elkaar te brengen.

“Er wordt nog te vaak gezegd dat de taal en de afstand een brug te ver is. Terwijl dat helemaal niet het geval is,” zegt Geert Pauwels, de directeur van VDAB Brussel. Vandaar de naam “Nieuwe job? Volgende stop!”, want je kan via het openbaar vervoer gemakkelijk naar de Vlaamse rand geraken.

“Mensen zijn van zichzelf nog steeds niet geneigd om naar de Vlaamse rand te gaan om werk te zoeken. Dat is iets wat we zeker willen veranderen, want die bedrijven zijn echt niet zo ver,” zegt Caroline Mancel, Adjunct-directeur-generaal Actiris.

Om de taal te overbruggen, is het mogelijk om opleidingen te volgen. “Actiris en VDAB bieden taalopleidingen aan voor werkzoekenden. Het is daarnaast ook mogelijk om opleidingscheques te verkrijgen,” zegt Leen Langer, Actiris.

“Job on, hop off”-bus

20190312_Job on, hop off-bus
© BRUZZ - Anaïs Deherder
| Met hun "Job on, hop off"-bus willen ze de werkzoekenden naar de bedrijven brengen.

Om werkzoekenden naar de bedrijven te brengen, hebben VDAB en Actiris ook een ‘Job on, hop off”-bus gelanceerd. Tijdens begeleide trajecten krijgen de werkzoekenden uitleg van verschillende bedrijven. De bus stopt ook op meerdere plekken. Deze bus rijdt momenteel nog maar twee keer, enkel op dinsdag 12 maart. Nadien zullen de resultaten hiervan geëvalueerd worden en daarna kunnen ze nog besluiten om de bus nog te laten uitrijden.

De eerste rit stopt bij Brussels Airlines en Bpost. Tijdens de rit krijgen bedrijven tien minuten spreektijd om de werkzoekenden warm te maken voor hun bedrijf. En nadien krijgen de werkzoekenden de kans om hun cv af te geven aan de bedrijven waarin ze geïnteresseerd zijn.

De deelnemende bedrijven hopen dat dankzij deze campagne de werkzoekenden makkelijker gaan solliciteren. “Wij zitten op meerdere plaatsen in Brussel, die eigenlijk dicht bij de burgers zijn. Met deze campagne brengt VDAB en Actiris de werkzoekenden ook letterlijk naar ons,” zegt Sandy Leurquin van G4S, een van de deelnemende bedrijven.

Ook de werkzoekenden die mee zijn, vinden het een leuk initiatief. “Ik heb mezelf ingeschreven om mee te kunnen met de bus, omdat ik eens wil zien welke bedrijven mensen zoeken. Maar de grootste reden is wel om te weten welke capaciteiten ze juist verlangen,” zegt Otilia Manolache.

Website

Met de campagne willen ze hun nieuwe site lanceren. Werkzoekenden kunnen hiermee ook van thuis uit gemakkelijker naar een job zoeken. Het enige wat ze moeten doen is hun adres en interessegebied ingeven en de tijd die ze onderweg willen zijn. Dan geeft de site alle mogelijkheden die ze voor die persoon hebben.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?