De NMBS stelt vanaf mei 2011 1.000 blue-bikes ter beschikking in 40 stations in heel België. In Brussel ziet de spoorwegmaatschappij de fietsen als aanvulling voor Villo.

De NMBS wil met de blue-bikes - de naam is ontleend aan het Londense voorbeeld - een bijkomend alternatief voor het voor- en natransport van de reizigers aanbieden, stelt het bedrijf.

"De fietsen die verhuurd worden zijn kwalitatieve uniseks fietsen met verlichting, een bagagedrager, een in de hoogte verstelbaar zadel en een stevig fietsslot," luidt het op de bijhorende website. "De deelfiets is dus geschikt voor iedereen."

In Brussel komen er blauwe fietsen in de stations Centraal, Luxemburg, Noord en Zuid.

Het project "past in de strategie van de NMBS-Holding om de stations steeds verder uit te bouwen als intermodale knooppunten. Na initiatieven zoals fietspunten en autodelen (Cambio) wenst de NMBS-Holding fietsdelen te bevorderen als nieuwe schakel in de ketenmobiliteit."

De spoorwegmaatschappij spiegelt zich aan onze noorderburen. "In Nederland bestaat een gelijkaardig initiatief, OV-fiets, al langer en behaalt indrukwekkende resultaten met meer dan 1 miljoen ritten per jaar."

De fietsen zouden met behulp van een lidkaart tegen een voordelig tarief verhuurd worden, meldt het bedrijf nog. Er wordt vervolgens maandelijks gefactureerd.

In Brussel ziet de NMBS het systeem als een aanvulling op Villo, dat ondertussen al aan 2.500 tweewielen zit. "Blue-Bike heeft niet de ambitie om stedelijke projecten (zoals Villo in Brussel) te vervangen of te beconcurreren. Het is juist de wens om tot commerciële samenwerking te komen, zodat het aanbod voor de klanten van deelfietsen uitbreidt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni